28 en 29 december 2013 Udaipur

30 december 2013 - Udaipur, India

28 dec: De wekker ging om 6.45 maar ik had geen zin. Jammer genoeg klopte Tanu om 7 uur op mijn deur en moest ik er toch uit. Met z’n drieën op de brommer door de kou (ook hier is het maar 8 graden in de ochtend) naar de tempel. Goede morning exercise de heuvel op lopen naar de tempel. Gelukkig kregen we het daar een beetje warm van.
Geenu en ik zijn langs het meer terug gerend. Tanu kwam ons aan de andere kant weer ophalen. Omdat Papu dicht was, heb ik een broodje omelet op de rooftop van mijn guesthouse gegeten. Even warm worden in het zonnetje. Jeetu kwam er nog even gezellig bij zitten.
Daarna maar weer eens naar het ‘ziekenhuis’ geweest om de veeroorbellen te brengen. De vrouw kon haar ogen niet geloven. Ze was super blij met de oorbellen! Ze wilde er wat voor geven, maar dat wilde ik niet. Uiteindelijk heb ik toch maar een body massage aangenomen. (Hier kun je vanaf 8 uur een modderbad, massage etc krijgen). Heerlijk ontspannen, maar toch een beetje raar om bijna naakt te liggen bij een Indiase vrouw.
Het is een super oud gebouw. En in de schaduw was het best een beetje koud. Daarom daarna nog even opgewarmd in de zon met de drie dokters met een soort van nootjes en chips. Twee van hen doen elke zaterdag aan vasten. Dan mogen ze wel die droge chips en nootjes.
daarna ben ik maar eens richting Dev gegaan, want daar zou ik voor 12 uur zijn. Te laat… Ook te laat voor het postkantoor. Ik heb namelijk een brief die ik naar Mumbai wil sturen. Aangezien het vanuit Nederland niet is aangekomen, probeer ik het nu vanaf Udaipur te versturen.
Heerlijk in de hete zon gezeten bij de tailorshop van Mukesh. Even een drankje op de rooftop van Dudi (Black Peper restaurant) en mijn usb afgegeven voor nog meer Indiase muziek en films!
Daarna even op bezoek bij Rajish. Hij is een fotograaf en exposeert foto’s. Vanaf 7 januari is zijn werk in Amsterdam te zien. Even een foto van hem en zijn werk genomen om te bewijzen dat ik hem in het echt ken. Wie gaat er mee naar de expositie?!
Uiteindelijk weer terug naar het guesthouse waar ik pakora van Neelam heb gekregen. Heerlijk. Haar geholpen met een nieuw gmail account en whatsapp zodat we weer kunnen appen. Omdat de mannen afhaakten voor het festival ben ik met haar en haar zoon Geenu naar Shilpgram geweest. Shoppen en dans kijken en lekker gegeten. Ik werd afgezet bij Shashi. Was even gezellig met haar. Maar haar vriendinnen waren er ook, dus ben ik na een half uur weer gegaan, omdat ze veel hun eigen taal spraken. Haar zoon bracht mij netjes terug naar het centrum.
Een afzakkertje in Natural View waar een oude bekende was, maar niet de Europese vrienden. Lekker op tijd naar bed met mijn oordoppen in, want om 5 uur is iemand aan de overkant altijd zijn keel aan het schrapen. En ik wil uitslapen dit keer!

29 december:
Ik heb heerlijk geslapen. Maar werd automatisch om 7 uur wakker. Lekker ontbeteren. Toen ik vroeg of ik op 31 december al kon uitchecken, kwam hij met een wedervraag. We hebben jouw kamer nu nodig… Ze hadden een verkeerde boeking. Ik ging dus naar de kamer van Jeetu (broer van de eigenaar, broer van Neelam). Vol met foto’s en zijn fiets etc. Zijn kinderen en vrouw zijn in dit weekje vakantie op bezoek bij de familie van haar. Daarom kon ik in hun kamer. Ik heb een foto van de kamer, maar zal hem niet op internet zetten, maar zou het graag laten zien.
Eindelijk op bezoek bij de tailor. Daar was ook een Iers meisje Helen (22) die hier is teruggekomen voor haar Indiase vriendje. Op weg naar Natural view, ben ik nog een kijkje wezen nemen in het nieuwe pand van Shashi. Ze gaat daar 7 kamers verhuren en haar cooking class houden. Maar het  zal nog even  duren voordat het af is. De gemeente heeft ze weer eens halt toe geroepen en willen meer geld. Daarna op weg naar Dev door de file door, maar die was er niet. Hij is druk bezig met dingen regelen voor het nieuwjaarsfeest: drankvergunning, feestvergunning, dj etc. Daarom maar ff een drankje met Krishna gedaan. Heerlijke koffie op de rooftop in de zon. Want het is best koud in de ochtend. Daarna oorbellen gekocht bij mijn favo shop. En weer was de vrouw er niet, maar wel de zoon. Ook hij herkende mij nog. Omdat ik toch al goed bezig was, heb ik maar eens gegeten in Dudi’s nieuwe restaurant Black Pepper.  Ik wilde chicken curry. Maar de kip was twee dagen oud. Er werd voor mij speciaal kip gehaald van de markt. Het duurde daarom wel meer dan een uur voordat ik mijn eten had. Gelukkig had zijn schoonzus een bananenshake voor mij gemaakt om het hongergevoel te stillen. Toen ik naar het toilet  moest, werd ik begeleid door het kleine jongetje (zoon van Mukesh). Hij is negen, maar hij lijkt veel jonger. De kinderen zijn hier echt erg klein.

Postkantoor was jammer genoeg dicht, dus kon ik nog steeds mijn pakketje niet versturen. Ook Dev was er weer niet . Jammer, want de shake die ik voor hem had gehaald, moest ik zelf maar opdrinken. Bij een oude man (waar ik altijd een souvenir koop) heb ik weer een souvenir gekocht. Hij had er nog een paar boven in zijn kamer staan. Hij maakt super mooie beeldjes uit steen. Jammer genoeg zijn ze erg zwaar. Dus heb maar een kleintje gekocht. Hij leeft daar met zijn vader (83) en moeder (79). Geweldig om van hem een souvenir te kopen! Eenmaal terug in het gueshouse werd ik uitgenodigd voor wijn en chicken. Ik heb samen met de eigenaar (Vinu) gezellig gekletst, gedronken en gegeten. Toen nog even een drankje gedaan in Natural View, want Rosie zei dat ze daar zou zijn deze avond. Maar voordat ik daarheen ging, ging ik nog even naar Cool Cafe om te zeggen waarom ik daar niet was om te eten en te betalen. Maakt niet uit, betaal gewoon lekker de laatste dag… Zo makkelijk zijn ze hier. Ook daar even gezellig gekletst met Tom en Mitch uit Amerika. Ze waren erg blij dat ik ze dat restaurant had aangeraden.

30 december: De wekker ging weer eens vroeg; 6.50. Maar Tanu lag nog te slapen. Dit keer lagen er twee mummies op de twijfelaar. Ik terug naar bed, maar wilde toch wel rennen. Ik was niet voor niets zo vroeg op. Gelukkig werd Vicky wakker en wist mij te vertellen welke van de twee Tanu was. Met z’n tweeën op de scooter naar Fateh Sager lake. Helemaal gek om met z’n tweeën op de scooter te zitten i.p.v. met z’n drieën. Hij begon met wandelen, maar op de terugweg hebben we een aardig eind gerend. Nog even gestopt omdat ik drie bekenden tegenkwam. Echt grappig.
Aan het eind hebben we nog even lekker gekletst terwijl er nog wat bussen toeristen aankwamen. Een bus vol met Indiase meiden. En allemaal joelen en zwaaien. Ik lijk wel een superster zei Tanu.
jammer genoeg was Pap’s juice nog dicht, dus heb weer broodje omelet gegeten in het  guesthouse samen met nog 6 Australiërs.  Allemaal verkouden. Net als ik (klein beetje maar hoor)

1. Annie:
    30 december 2013
    Hoi Jolanda

Ik wil wel mee naar die expositie in Amsterdam, misschien papa ook wel.
    Er schijnt een goed Indiaas restaurant op de Gelderse Kade in Amsterdam te zitten. Kunnen we daar gaan eten.

Groetjes, Mama