Drukke week overleefd. Mooie rijstvelden tijdens het reizen gezien. (4-10 Dehang --> 8-10 Guilin)

8 oktober 2012 - Guilin, China

50. Donderdag 04-10-2012 (Dehang)
Om 7 uur al op internet om de beschikbaarheid van de verschillende treinopties te bekijken. Maar het werkte niet. Dus toen maar gekeken naar hotels in Sanjiang, Longshen en Guilin; onze eventuele bestemmingen voor zaterdag. Tis nog steeds spannend vanwege de vakantie.
Rond 8.20 hebben we in het treinstation de goedkoopste en snelste (wel met overstappen) optie kunnen boeken! Tickets naar Huaihua en daarna door naar Sanjiang!
Om 10 uur zijn we naar ons goedkopere hotel gegaan.
We hebben wel een hoop moeten inleveren qua comfort; geen internet, de vloer van de hal beweegt zo erg, dat je denkt dat je ieder moment naar de andere etage stort. Dit is niet overdreven! Oh ja, de deur van de douche, mist een deel (85%). We hebben ook zelf de sleutel niet. We kwamen er later achter waarom; ook zij krijgen de deur bijna niet open met de sleutel… En … we hebben een huisdier: Kakkerlak.
Ondanks de regen zijn we toch met de bus naar Dehang gegaan (45 min). Mooi uitzicht onderweg, maar eenmaal boven in de berg slecht uitzicht vanwege de regen. Vandaar meteen weer de bus terug gepakt.
Het lijkt Nederland wel met de regen… We hebben dus maar de film; the girl in the hornets nest gekeken.

51. Dinsdag 05-10-2012 (Jishou)
Ook vandaag was het weer slecht weer. Weer goedkoop ontbeten op straat, rondgelopen langs de winkels, lange broek laten inkorten voor 0,50 eurocent en aan mijn fotoboek gewerkt.
Ook nog een superverse, superlekkere pinda-reep gekocht!
’s Avonds hadden we weer hetzelfde eten besteld (we kunnen namelijk alleen maar wijzen naar andere tafels, of uit ons boekje; tomaat/ei of aubergine/knoflook bestellen). Tomaat/ei was weer super lekker. De aubergine was op een andere manier klaargemaakt. Verrassend en lekker.
Voor het slapen gaan weer film gekeken, want het miezert nog steeds.

52. Zaterdag 06-10-2012 (Jishou –-> Huaihua –-> Sanjiang)
Om 6.45 zaten we al in de trein. Gelukkig hadden we één bank (hard seat wel te verstaan) voor ons samen, dus konden we een beetje hangen. Maar, verder; mensen roken, mensen rochelen, mensen staren. Gelukkig was dit maar voor 1,5 uur. Toen we op station Huaihua op het grote plein drie uur moesten wachten op de volgende trein en Myles bijna al die tijd heeft geslapen, waren wij weer het ‘object’ om naar te wijzen, over te praten en vooral voortdurend naar te staren. We hebben ook hier weer geen enkele blanke gezien. Ook kwam er een Chinees op z’n bakfiets naar ons toe Chinees praten. En hoe wij ook Engels terug spraken, hij bleef maar door gaan met praten… Later nog een Chinees die zijn Engels kwam oefenen en natuurlijk vroeg waar wij vandaan kwamen en waar wij naartoe gingen. En, zoals velen zeggen; Hoe kun je kaartjes etc. bestellen als je geen Chinees praat. En, jeetje, wat is jullie backpack groot. Omdat hij om ons heen bleef hangen zonder wat te zeggen verder, hebben wij wat te eten gehaald. Warm, ongezond, street food again. Maar…lekker warm. Ik had het erg koud gekregen.
We zijn trouwens op tijd weg uit Mongolië, want kennissen hebben sneeuw meegemaakt in Mongolië en op dit moment is het in Beijing ook koud.
De volgende trein was iets luxer en hebben we 4,5 uur tegenover een opa en oma gezeten die hun kleinzoon niet konden opvoeden en hem maar bleven slaan .
Verder was het een mooie treinreis door terrasvelden en kwam er natuurlijk een ‘tell sell’man voorbij.
In Sanjiang zijn we een stukje wezen wandelen langs een paar houten huisjes op een berg met mensen werkend in de tuin. Het is een heel klein stadje/dorpje. Geen hoogbouw. Erg knus en lekker rustig om 20 minuten hard te lopen.

53. Zondag 07-10-2012 (Sanjiang Longshen)
Vandaag hadden we een mooie busreis door de bergen en rijstvelden. Omdat er geen rechtstreekse bus naar Guilin was, gingen we via Longshen. We besloten daar een nachtje te blijven. Goede keus. We hebben het goedkoopste hotel en goedkoopste eten hier gevonden! En we zijn lekker wezen winkelen. Hebben eindelijk weer beleg gevonden. Er zijn hier grote supermarkten (veel kleiner dan die van ons) waar ze van alles verkopen. Rommel! Geen brood, geen beleg, geen rijst etc. Maar hier vonden we 6 potjes jam en pindakaas. We hebben meteen maar 3 potjes jam meegenomen voor ons ontbijt! En een pot pindakaas. Myles heeft nog nooit pindakaas gegeten…
Het is een klein dorpje langs een rivier met verlichte gebouwen, wat winkeltjes en omringd door bergen.

54. Maandag 08-10-2012 (Longshen --> Guilin)
Vandaag hebben we de bus naar Guilin genomen. Het duurde maar 2 uur. Het was lekker warm. Aangekomen in Guilin, klopte de routebeschrijving niet en hebben we de goede bus naar het hostel gevonden. En wat zagen we daar: Westerners! Eerst even uitgezocht waar we heen gaan de rest van de trip (nog steeds niet uitgekomen, want in Vietnam regent het, in Sumatra ook…).
Daarna gezellig met een Australiër, Ier, Zwitser gezellig gekletst.
Was wel weer even gezellig. En fijn om internet te hebben en weer een schone kamer en een gezellige ‘common area’.

Van reisblog naar fotoboek
reisdrukker.nl