Zondag (26-08; Irkoetsk)
We hebben niet zo’n goede nacht gehad. Het gesnurk en gepraat van de vrouw onder mij komt ons echt onze neus uit! Begrijp me niet verkeerd hoor, deze vrouw bedoelt alles goed denk ik. Maar ze snurkt overdag EN ’s nachts! En dan een half uur voordat onze wekker gaat, maakt ze ons wakker dat we er bijna zijn. Ze blijft tegen ons praten (in het Russisch), ook al liggen wij al te slapen. Als we wakker zijn, verstaan er helemaal niets van. Maar, het is allemaal goed bedoeld verder denk ik...
Om 9.21 kwamen we aan in Irkoetsk en waren we binnen 10 minuten in ons hostel! We mochten daar meteen van alles gebruik maken!
De mensen hier zijn vriendelijker en vrolijker, maar een deur open houden voor een ander; ho maar! Ze nemen wel aan dat wij de deur open houden voor iedereen die die dag daar naar binnen of buiten wil. Niemand neemt de deur van je over..
Oversteken is soms ook nog een probleem. Hier zijn gelukkig zebrapaden. Maar… niet overal, dus je moet zorgen dat je aan de goede kant van de weg loopt, anders moet je een heel stuk terug.
In St Peterburg en Moskou raakten we soms gedesoriënteerd door de ondergrondse oversteekplaatsen.
We hebben een relaxte dag gehad; De treintickets voor morgen opgehaald (dit was binnen 5 minuten geregeld via een automaat), oude houten huisjes bekeken half weggezakt in de grond (het leek wel de Addams Family huisjes) en heerlijk gekookt en gegeten met een biertje erbij. Later maar weer in de slaapkamer gaan zitten, want de ‘eigenaar’ ligt of languit op de bank met zijn iphone te spelen of hij zit gewoon in de weg zonder ook maar enige energie te tonen.

Maandag (27-08; Ulan Ude)
Om 12.30 Moskou tijd opgestaan. Dat betekent 5.30 Irkoetsk tijd. We hadden de trein van 7 uur naar Ulan Ude. Mooie rit langs het Baikalmeer. De mensen in de trein lijken nu meer op Chinezen. Maar ze zijn wel Russisch. Ik kreeg nog chocolade van een van de mannen naast ons. Ze startten erg luid en met bier om 7 uur ’s ochtends. Maar halverwege de reis vielen er steeds meer in slaap. Net als Myles. Ik had veel moeite met wakker blijven, maar wilde van het uitzicht genieten!
Ik kan het cyrillisch trouwens grotendeels omzetten in ons alfabet. Dus ik kan nu de straatnamen vertalen naar de Engelse letters. Erg handig, want in de Lonely Planet staan de straatnamen in onze letters.
Op ons treinticket staan ook onze namen zijn we achter gekomen. Wie kan het vinden?? Ik zal er nog wel een paar op zetten 
By the way; Myles tekende de tekens na van mensen die wij onderweg zijn tegengekomen en de vertalingen in de Lonely planet. Dus geen app. Myles en zijn i-phone zijn nog geen 1. Ik heb hem ff lid gemaakt van de i-store, zodat hij nu zijn facebook kan bekijken. Hij heeft nu zelf ook het een en ander gedownload; o.a. Nederlandse les  Misschien handig om nu het Mongoolse woordenboek te downloaden. Het zijn dezelfde tekens 
Vandaag lekker met de tram de stad in gegaan om de dag af te sluiten met weer een heerlijk gezond dinner (pasta, augurkjes, ei, tomaat, salami, kaas, appel, cashewnoten, knoflook). De mensen hier zijn allemaal een stuk vrolijker hier. Erg behulpzaam ook.
Om half 1 lagen we nog niet te slapen. We hebben er weer een lange dag op zitten, maar gelukkig vanaf nu weinig meer te maken met tijdsverschillen. Kunnen we ons eindelijk een beetje aanpassen aan de tijd. Overmorgen gaan we naar Mongolië en moeten we ons aanpassen aan nieuw geld.

Dinsdag 28-08-2012; Ulan Ude
Heerlijk uitgeslapen en door de heerlijke zon naar het centrum gelopen om daar onze tickets op te halen, gezellig een andere backpacker ontmoet, foto’s van Lenins standbeeld te maken, sokken te halen (tis best koud hier soms) en secondelijm (voor mijn schoenzolen; maar het werkte niet). Een blikopener hebben we weer niet kunnen vinden…
Het is wel grappig dat je in deze winkelstraat een winkel/deur binnen loopt en dan in een soort mini zwarte markt bent. Een paar kleine stalletjes. De secondelijm was ook de enige die ze had. Van alles hebben ze vaak maar één.
Jammer genoeg hadden ze hier geen H&M die ze in de andere grote steden wel hadden. Maar hier zijn de mensen veel vriendelijker! En dat is toch wel belangrijk!

Morgen naar Mongolië met de bus. Een rit van 12 uur.

Filmpjes treinreis en Hermitageplein kun je via de links onderaan het verslag bekijken. Gewoon ff knippen en plakken!

Treinreis
St Petersburg – Moskou; 8 uur, 800 km