Meeting many nice people in Sri Lanka!

11 augustus 2013 - Negombo, Sri Lanka

Vandaag 4 augustus wacht ik op Yaya. Die komt deze kant op. En Marianne gaat weg…

We hebben gezellig nog wat gegeten in het guesthouse voordat Marianna weg ging.

Ik ben met Yaya naar het strand geweest. Heel anders hoor, met een Chinees reizen. Zwemmen?? Dat kan ze niet. Zonnen, dat doet ze niet. Gezellig praten over de surfdudes hier, dat doet ze ook niet. Maar we hebben lekker een stukje gewandeld nadat we een gratis lift hadden gekregen naar het gezellige deel van het strand. Daarna nog surfen gekeken en wat gedronken aan het strand toen het begon te regenen. Daarna heerlijke special of the day gegeten in het guesthouse.

5 Augustus ben ik met Yaya op het strand gaan zitten. Om 12 uur ben ik met het Duitse stel (Nina en Tobias) mee gegaan naar Mambo’s.  Tobias ging een surfles nemen. Uiteindelijk besloot ik toch wel een surfbord te huren, want ik had geen pijn met opstaan. Ik heb een uur gedobberd. Jammer genoeg niet op de plank gestaan. Daar vond ik het te druk voor. En mijn knie vond het ook allemaal niet zo leuk. In de avond heeft Yaya mijn knie verbonden. (ik ben gevallen van het circustouw zaterdag). We hebben de heerlijke special van the day gegeten terwijl we gezellig aan het kletsen waren met Olivier en Floran. Zij gingen vroeg naar bed omdat ze de volgende dag gingen surfen en ik bleef tot laat op, omdat er hier een feestje was.

Vandaag moest ik vroeg op… We moesten uitchecken en ik ging met Yaya richting Pottuvile om naar de dokter te gaan. Ons ontbijt bij een local restaurantje duurde een eeuwigheid, maar de tuk tuk bracht mij snel naar een dokter en Yaya naar het busstation. Zij gaat naar Ella.

Later ging ik naar het strand waar Tobias zijn derde surfles had. Het was niet uit te houden. Veel te heet. Dus zijn we later in de schaduw gaan liggen. Ik kon ook niet in het water vanwege mijn wond.

De politie loopt daar trouwens in de rondte om de Sri Lankanen die te dicht bij de toeristen komen, weg te sturen naar het linker deel van het strand.
Ondanks dat onze cultuur  van bikini botst met die van hun, laten ze het wel toe. Hun grootste inkomstenbron is namelijk toerisme. Toen ik naar de pharmacy wilde, was hij weer gesloten. Toevallig was daar een man die er ook heen moest. Hij heeft mij een paar kilometer verder naar de eerstvolgende pharmacy gebracht. Daarna bij de ´beach hut´ weer afgezet waar ik zelf maar mijn knie verbonden heeft. Want voor de tweede keer viel de bandage van de zuster van mijn knie…

Nog even een uurtje proberen te slapen, want ik werd niet lekker van de antibiotica.

’s Avonds gezellig met nog een Italiaan en twee Duitsers en Nina en Tobias de special of the day gegeten. Omdat het zo gezellig was, kwam van vroeg slapen weer helemaal niets.

Heerlijk wakker geworden (7 aug) in mijn nieuwe kamertje dat bestaat uit aan elkaar getimmerde stukken hout… Naar het strand geweest en in de zon gelegen. Daarna mocht de bandage van mijn knie. Gelukkig is hij niet dik meer en begint te genezen.

Uit voorzorg maar in de ‘tuin’ blijven zitten. Tis erg gezellig hier.

Natuurlijk weer de special of the day gegeten en gekletst met de twee Fransen, de twee Engelse meiden en de Engelse familie die hier een liefdadigheidsproject heeft opgezet; school voor weeskinderen.

8 Augustus: Ik heb heel slecht geslapen, omdat ik rond een uur of 3 nieuwe buren kreeg. Mijn hutje zit vast aan een ander hutje en je kan alles horen en hun licht verlicht ook mijn hutje. Toen om 4 uur de moskee en toen om 7 uur klaarwakker. Ik ben maar gaan ontbijten en alles gaan betalen. Hier mag je alles dagen later betalen…

Met de tuk tuk ging ik op weg naar het busstation;

Where are you from, what is your name, Is this your first time in Sri Lanka, How old are you, What job do you have?.... Ik volgende keer beter meteen starten met alles te vertellen… haha.

Ik was net op tijd op het busstation waar de bus naar Monaragala direct ging.

In de bus zat ik naast een man die erg geobsedeerd was door de rode krullen van het  Franse jongetje voor mij. Na een uur begonnen wij te praten en kwamen we erachter dat we moesten overstappen op dezelfde bus. Die bus stond netjes te wachten en toen wij erin zaten, ging hij meteen weg. De man betaald mijn ticket. Na een half uur moest ik weer de bus uit, om over te stappen op de volgende bus. De man hielp mij, maar hoefde zelf niet met deze bus mee. Hij was zijn huis al voorbij gereden. Hij moest dus met de tuk tuk een stukkie terug. Tijdens deze rit moesten we stoppen en kwam de politie vele tassen controleren. Ze maakten ze ook echt open. Ik hoorde dat ze controleerden op alocohol.

Eenmaal in Kataragama aangekomen, moest ik nog een keer overstappen naar Tissa. Gelukkig had ik nog even de tijd om wat gefrituurde samsa’s etc te halen.

Eenmaal in Tissa, belde ik een nummer dat ik van Beachhut gekregen had. Ik moest de tuk tuk naar een safari office nemen. Daar kreeg ik te horen dat de safari 9800 was. Maar dat was niet afgesproken. Ik het telefoonnummer weer gebeld, maar uiteindelijk ging ik naar buiten en wilde ik het zelf maar regelen zoals ik altijd doe. Maar toen kwam de man naar buiten en zei; Ik heb nog een groep van 5 waarmee je mee kunt morgen. Dan kost het 4000 LKS. Dat scheelde meer dan de helft. Ok! Toen werd ik opgehaald door een brommer om naar het hotel te gaan. 1500 LKS. (=Rs) Dat was ook niet de afspraak. Toen ik daar wilde weglopen om een hotel te zoeken met een simpelere en dus goedkopere kamer, kreeg ik hem toch voor 1000. Ik heb gezellig met de man zitten kletsen. Voornamelijk over de religies hier. En met name over de Islam. Hij zelf was Boeddhist. Ik was op dat moment nog de enige in het hotel.

Na een uurtje moest ik toch echt naar de dokter. Mijn schaafwond op mijn knie doet zo ontzettend veel pijn. Ik kan niet eens meer lopen. En hoe ik hem ook houd, hij doet altijd pijn. En niet zo’n beetje ook. Deze dokter schreef mij weer andere antibiotica voor. Ik heb daarna gezellig met een Englese meid curry gegeten met mijn been omhoog en ben op tijd naar bed gegaan.

…………… 11 aug …………….. 4.00 uur ……………….. wekker ……………. Moe …………….

Om 5 uur stond, in het donker, de jeep klaar. Een Duits stel, een Frans stel en een Engelse dame en ik gingen op weg naar Yala National Park. Op zoek naar de Leopard!

Gelukkig had ik niet zoveel last meer van mijn knie. Al hoefden we niet te lopen. We hebben 7 uur in de jeep gezeten. 8 Uur. We hebben 1 groep olifanten gezien, vele vogels (ijsvogels en andere mooie vogels), herten, krokodillen, apen, buffalo’s, Ibissen, lizards en ergens verweg in de boom een leopard. Daar stonden dan ook meteen 20 jeeps omheen, waardoor er een slecht zicht was.

Om 1 uur was ik weer terug in het guesthouse, heb ik gedoucht, geluncht en hebben ze mij afgezet bij de bushalte omdat mijn knie er zo slecht aan toe was. Erg lief.

In 2 uur was ik in Tangalle. Ja, ik ga naar Tangalle. Omdat de jongen die voor mij de safari en het hotel geregeld heeft, zich een beetje rot voelde dat het allemaal niet zo liep als dat het zou moeten. Ik mocht bij hem en zijn familie blijven.

Hij haalde mij op bij het busstation. Thuis kreeg ik een juice. Zij (vader, moeder en zusje) namen niets. We zijn daarna even naar het strand gegaan waar we een biertje hebben gedronken.

Om half 7 moesten we zijn moeder ophalen van het ziekenhuis waar ze werkt. We gingen niet bij hun thuis eten, maar we gingen eten bij de familie. Hun overgroot oma is 3 maanden geleden overleden. Nu deden ze aan ‘almsgiving’. Toen wij kwamen was de monnik bijna klaar. Daarna gingen kreeg iedereen te eten. Er was zeker wel 100 man. Daarna zijn we naar huis gegaan. Hun huis ligt aan de andere kant van het meertje. Het meertje, bestaande uit allemaal lelies, is omringd met bomen en palmbomen en een paar huisjes ertussen verstopt. Alleen familieleden leven eromheen. Heel peaceful! Daar bleef Dilki (de zus van 19) maar vragen stellen. Toen ik uiteindelijk echt bijna omviel van de slaap, ben ik toch echt naar bed gegaan. Ik sliep in de kamer van Janith. Hij sliep ergens anders.

12 Augustus werd ik alleen wakker in het huis van de familie. Ik had een sms’je dat ze naar de school van Dilki waren. Toen ze weer thuis kwamen, ben ik mijn bed uit gegaan en heeft Janith broodjes geroosterd en tomaat met garlic voor mij gemaakt. Heerlijk ontbijtje!

Even mijn knie weer verbonden en in de tuk tuk met zijn vader naar de school van zijn zus. Zij had vandaag examen en daarna een begrafenis van haar leraar. Die is gisteren omgekomen bij een auto-ongeluk op de snelweg van Colombo.

Janith en ik zijn naar een strand geweest. Daar was het weer zo druk dat we besloten naar het toeristengedeelte te gaan. Dat was super idyllisch, maar de zee was te sterk om in te zwemmen. Uiteindelijk naar hetzelfde strand als gisteren gegaan om daar op de rotsen naar de 3 meter hoge golven te kijken. Heerlijk!

Uiteindelijk rond een uur of 12 weer terug en zijn moeder van het zieknhuis opgehaald (ze is een zuster op de kraamafdeling.) om daarna naar het huis van zijn overgroot oma te gaan om daar weer te lunchen met de hele familie. Een aantal herkenden mij en gaven mij een grote glimlach.

Om een uur of 3 reden we weg van het meertje met daaromheen de huisje van de hele familie om mij af te zetten op het busstation. Jammer genoeg waren mijn souvenirs op. Daarom maar een Nederlands kaartje aan ze gegeven.

In de luxe en snelle bus naar Unawatuna zat ik naast een Duitser. Kostte mij een hoop energie om te ontcijferen wat hij allemaal wilde vertellen. Maar wel erg gezellig. De twee uren waren zo om!

In Unuwatuna had Yaya al een kamer geboekt met uitzicht op de zee. We konden daarna meteen even shoppen en wat eten en op t strand nog een pina colada drinken.

Ik had (11 augustus) slecht geslapen. Ik weet niet waarom. Maar het was goed dat ik al om half 8 mijn bed uit was. We hadden dan ook al voor 9 uur de bus naar Galle. Een broodje hadden we kunnen vinden bij de bakker, maar een verse fruitjuice niet L Bij Galle busstation kwam Lahiru ons ophalen met een vriend van hem. Ik heb hem leren kennen in het hotel in Trinco. Hij heeft ons een rondleiding gegeven door het ‘Dutch Fort’. Grappig om weer uit te leggen wat het verschil is tussen The Netherlands, Holland en Dutch. Mijn plan was de zuidkust grotendeels over te slaan omdat het regenseizoen is, maar het was hartstikke heet vandaag. Ik was blij met af en toe een klein wolkje.

Nog even een lekker lunch gehad met Yaya voordat we terug gingen naar Unuwatuna (10 minuten met de bus) om een douche te nemen en te vertrekken naar Negombo). De bus reed mij voorbij omdat ik afscheid nam van Yaya. Een tuk tuk driver wilde mij gratis meenemen. Ik kben het een beetje zat… Maar na 10 keer vragen en een briefje van 20 in mijn hand voor de bus, ben ik toch maar ingestapt en was ik daardoor de laatste die instapte in de highway bus naar Colombo (Maharagama). Wat een luxe de laatste dag zeg: airco en keihard over een luxe snelweg. In 1,5 uur was ik in Maharagama!

Daar kon ik meteen overspringen op de bus naar Pettah. Ik moest de tourguide bellen en de conducteur met hem laten spreken, zodat hij wist waar ik eruit moest. Eenmaal uit de bus moest ik ff wachten, maar daar kwam hij om mij op te pikken. Het was hartstikke ver van Negombo vandaan nog. Na een uur in de auto wilde heeft hij mij op een tuk tuk gezet. Hij moest namelijk met de bus van 7 uur naar Arugam bay voor zijn gasten. Niemand hier laat mij met de bus gaan. Veel te gevaarlijk zeggen ze allemaal. Ik was dus blij dat hij een tuktuk geregeld had. Hij verontschuldigde zich nog wel even 10 keer, maar ik was al blij dat hij mij opgehaald had en een uur verder gebracht had.

In het donker kwam ik aan bij Beach Villa Guesthouse waar ik heerlijk gegeten, gedronken (arak sloeg in als een bom) en gekletst heb. Ik heb een kamer met een douche in de kamer ;)

Ook heb ik de ‘woodapple’ opgegeten . Die had ik gekregen van de familie. De mensen hier hebben geholpen met hem open te slaan. Hij was jammer genoeg niet erg lekker…

1. Hannie Hokke:
    11 augustus 2013
    Wat een gedoe met die knie van je Jolanda! Ik hoop dat die echt snel opknapt. Lijkt me erg lastig als je er zo veel last hebt, terwijl je wilt lopen, zwemmen, surfen etc.
    Groet Hannie