Woensdag (22-08; Jekaterinaburg)
Heerlijk uitgeslapen, even de mail binnen gehaald op internet en door Jekaterinaburg gelopen. Door een park, winkelstraat, langs de rivier, Church of blood en naar de metro, die geen metro, maar busstation was. Omdat we de metro niet konden vinden, moesten we 1,5 uur teruglopen. Rond half 11 hadden we een heerlijk diner in onze privé keuken! Het was zo laat, omdat het tijdsverschil met Moskou 2 uur is

Donderdag (23-08; Jekaterinaburg)
Weer goed uitgeslapen, lang op internet geweest om de volgende trein en hotel te boeken. Daarna op weg naar ‘the old city’ die we vanwege openbrekingen niet konden vinden. Uiteindelijk na ver omlopen, kwamen we in een park waar een kermis was. Myles heeft daar een knuffel en ik bellenblaas gewonnen met pijltjes gooien. Het was allemaal erg armoedig, maar wel lachen!
De knuffel weggeven aan een klein meisje was nogal een lastig karwij. Ze snapten niet dat wij de knuffel gratis weg wilden geven…
Toen de tassen in ons hostel opgehaald, met de metro (die toch ondergronds was) terug naar het centrum gegaan om daar op een bankje in het park bij de church on blood onder een regenboog te gaan eten. Daar kwamen we erachter dat we nog maar een uurtje hadden om onze trein te halen. Gelukkig zijn we bekend met de metro en was het een piece of cake om onze trein te halen. Het enige wat ons tegenhield was een oude vrouw die zo nodig Myles zijn tas moest meten en niet geloofde dat we 2 tickets gekocht hadden i.p.v. één. Maar we hebben het gehaald en zitten in een ‘kupe’ met 5 soms 6 mensen (i.p.v. 4), waar we gelukkig wel rechtop in onze bovenbedden kunnen zitten. De banken onder zaten vol met een vrouw met kind en een extra persoon die in de kupe naast ons hoorde te zitten. Ze gaven ons wel de kans om beneden te zitten, maar het was een beetje vol.

Vrijdag (24-08; trein) heerlijk wakker geworden. Myles had wat minder goed geslapen vanwege de snurkende vrouw in onze coupe. Ik had meteen een vriendinnetje; het vierjarige meisje Lisa.
Het tijdsverschil is straks 5 uur met Moskou, dus moeten we onze dagen korter gaan maken  Das niet zo’n probleem in de trein. Er is niets te doen. Af en toe schuifelt er een oude dame met al haar breiwerk langs, een man met chips of de coupevrouw die schoonmaakt. Gelukkig kunnen we de laptop in de gang opladen om later een film te kijken. In de gang is het ook wel even lekker rustig en ‘ruim’.

Zaterdag (25-08; trein) weer laat wakker. 7 Uur Moskou tijd, 9 uur Yekaterinaburg tijd, 12 uur Irkoetsk tijd. (de treinen rijden via Moskou tijd; het land heeft 9 tijdzones)
Het was vandaag wat gezelliger in de coupe met de vrouwen en de kleine dame. We hebben ze drop gegeven. Twee gingen er bijna over hun nek, maar de snurkende vrouw vond het erg lekker.
We hebben nog geen Vodka drinkende mannen in de trein gezien. Alleen wat jongens die dronken waren van bier. Dat drinken ze nogal graag hier. Overal op straat zie je lege flesjes, maar ook erg veel mensen met volle flessen in de hand. Zelfs ouders met kinderen.
Ik heb tijdens de lange treinreis wel een beetje geleerd hoe ik de klanken moet uitspreken! We handig!

Zondag (26-08; Irkoetsk)
Om 9.21 kwamen we aan in Irkoetsk.