Vrijdag 17 tot 20 augustus 2012; Rusland by train St Petersburg --> Ekaterinaburg

20 augustus 2012 - Jekaterinenburg, Rusland

Vandaag besloten we alvast ons treinticket naar Moskou te boeken. Dat is zo makkelijk nog niet hier in Rusland…

Ten eerste spreek niemand Engels, en… de loketten gaan tussendoor ook dicht. Soms een uur, soms 10 minuten. Dit is goed aangegeven, maar wij wisten niet wat al die tijden betekenden. Toen wij na 30 minuten vooraan stonden, ging deze dame voor een uur dicht. Myles en ik besloten beide in een andere rij te gaan staan. Aangezien we daar Ruim 45 minuten in stonden, heeft Myles alle woorden die we nodig hadden om een ticket te boeken m.b.v. de Lonely Planet vertaald/getekend in het Russisch. Dit konden we dan zo overhandigen zonder ook maar een woord te spreken. Nog maar 8 minuten voordat dit loket 10 minuten dicht zou gaan, drong er nog een dame voor van wie het ticket niet goed was. Ze duwt je gewoon weg. Gelukkig was dit binnen 5 minuten geregeld. De kaartjesverkoopster deed daarna haar best ons te verstaan en in het Russisch terug te praten. Gelukkig stond er een tourguide naast ons die wel Engels sprak en ons heeft geholpen met een ticket bestellen. Dus na 1,5 uur, hadden wij een ticket voor Moskou in handen!
Je hebt het goed gelezen ja. De tourguide stond naast ons. Ze staan hier in de rij achter elkaar, maar de voorste 3 mensen staan letterlijk op een rij naast elkaar voor het loket, tegen elkaar aan. Alsof ze denken dan eerder aan de beurt te zijn…
Het was pas half 4 en hadden dus nog tijd om wat rond te lopen, in een park van de zon te genieten, naar de church of spilled blood te gaan, Hermitage plein, en de rivier overgestoken.
Daarna naar de supermarkt gegaan ,waar ook de mensen niet aardig reageren als je de bananen hebt afgebroken van de tros. (Net zo onaardig als de vrouw van het toilet) Ik was ondertussen in niet zo’n heel goed humeur meer….
Maar, eindelijk in het hostel, hebben we heerlijk gezond gekookt, waar we een Canadees en Zuid Afrikaan tegenkwamen en waar we nog even een drankje mee hebben gedaan in een café.

Zaterdag hadden we een goed plan. Om 8.30 ging de wekker en zijn we naar de Hermitage gegaan. Gelukkig hadden we al tickets, en hoefden we niet te wachten!! Na 4 uur rondlopen, hebben we 2 uur lang op het plein heerlijk van de zon genoten. Op tijd weer naar treinstation Ladozhskaya voor een nachtje trein naar Moskou. Trein was perfect op tijd en mensen waren erg vriendelijk deze keer.

Zondag; Om 5 uur kwamen we aan op Moskou station. Nouja, dat dachten we… Geen signs. Zoals vaak in Rusland. Maar toen we bij de metro waren, wisten we dat we goed zaten. Moskou Metpo (zo spel je metro hier). Myles the translator heeft de vertaling gedaan en het was een piece of cake om de kaartjes te bestellen. Alles gaat makkelijker naarmate je er langer bent. Maar toch blijft het lastig. Vooral omdat de lonely planet alle kaarten in het Engels heeft en de straatnamen staan hier in het Russisch. Uiteindelijk aangekomen bij ons hostel (we wisten nu dat het een bruin deur zonder nummer en naam zou zijn), bleek het niet ons hostel te zijn.. Na een half uur (of langer) hadden we onze deur gevonden. Maar… geen bel… Uiteindelijk na hulp van een vrouw, de bel gevonden. De deur ging na 5 minuten eindelijk open. Een slaperig en erg onaardig meisje liet ons de spullen achterlaten, maar toen moesten we weer weg. Wij in ergens op een stoepje in de kou een broodje met smeerkaas gegeten. Nog in slaap gevallen op een bankje bij de fontein. Ik voelde met net een zwerver… We werden zelfs nog van de banken af gejaagd door een vrouw die alles aan het schoonspuiten was. En we werden nog verrast door militairen met honden die door de tuinen liepen te neuzen. Er is ook erg veel politie en security in de stad. We proberen ze zo veel mogelijk uit de weg te gaan. Na een zo’n lastige start van de dag besloten we niet naar het Kremlin te gaan, maar om de volgende treintickets te boeken. We wisten nu tenslotte in welke rij we moesten staan!
Maar… we werden toch niet geholpen toen we na 5 minuten vooraan stonden…. Me no speak English. Of de handgebaren dat we snel weg moeten gaan. Ook nog zo’n gezicht erbij, dat je ook snel weg wilt rennen. En dat terwijl wij alles netjes in het Russisch opgeschreven hadden!!!!! Wij weer naar een andere rij, waar we wel geholpen werden door een Russisch sprekend meisje en de man die tegen ons aan stond (in de rij dus..)
De metro verder was geen probleem.
Het hotel wel, met het meisje dat geen woord Engels sprak, de moeite niet nam om te spreken met handgebaren, en die geen internet had, wat wel in de omschrijving stond.
Snel naar een internet/koffie cafe om te kijken of de tickets die we geboekt hadden voor de notenkraker (ballet) daadwerkelijk zouden worden afgeleverd voor het ballettheater.
Jammer dat het Zwanenmeer niet draaide, maar de notenkraker was ook indrukwekkend.

Maandag lekker uitgeslapen, terwijl het heel hard regende. Toen we het hotel uitgeschopt werden, was de regen zo goed als voorbij. Maar het was koud… Trui vergeten mee te nemen... We zijn naar ‘Red Square’ en het ‘Kremlin’ geweest. Daarna wilden we de tijd doden ergens waar het warm was. Dus weer een cafeetje met internet uitgezocht. Erg leuk! Maar het is hier erg duur. Dit land is duurder dan Nederland.
Daarna nog verdwaald, maar daardoor leuke dingen gezien.
Uiteindelijk boodschappen gedaan in een van de meest waardeloze supermarkten voor onze treinreis naar Jekaterinaburg.
De trein vertrok op tijd en we hebben heerlijk geslapen.

Dinsdag dus de hele dag in de luxe trein gezeten. Verslagen en e-mails geschreven en werken aan mijn fotoboek  We hadden veel bekijks toen we het kaartspel ‘snap’speelden.
Die avond op tijd naar bed, waarna we om 1 (am) uur wakker gemaakt werden. Onze pick-up stond er niet, dus hebben we een taxi genomen naar ons hotel die ons tot de deur bracht! En…. een sign!!! En… er werd ook meteen open gedaan. En dan nog tot onze grote verbazing, een heel appartement inclusief keuken, badkamer, douche, woonkamer en slaapkamer voor ons helemaal alleen! Tijdsverschil is hier 2 uur met Moskou, dus om 5 uur (5 am) gingen we verder met slapen.