Super mooi en koud::Shangri-la. Het is net TIBET (20 t/m 28 okt)

28 oktober 2012 - Shangri-la, China

66. Zaterdag 20-10-2012 (Kunming)
Elke keer kijk ik ernaar uit; trein; maar toch valt het altijd weer tegen; bedden smal en lawaai dechele reis door.
Om 7 uur ging het licht aan en de rustige muziek aan. Gelukkig heb ik beter geslapen dan de afgelopen keer.
De ochtend begon mooi met de ‘vallei’ met rijstvelden, blauwe lucht en de mis die in de dalen hangt. Dat werd al snel vervangen door een heerlijk zonnetje.
Jammer dat er zoveel tunnels onderweg zijn. Gek om te zien, zijn de vervallen stenen huisjes die langs het spoort staan, waar een man buiten staat met een stok omhoog. Zal dat zijn om te laten weten dat de tunnels veilig zijn om doorheen te rijden??
Tijdens het ontbijt (iedereen eet noodles en wij eten brood met jam en worst) werden weer aangewezen door kinderen en mensen stoppen naast ons om te kijken wat we aan het doen zijn. Of ze lopen expres nog een keer heen en weer. En als ze dan weer langslopen, kijken ze ook helemaal om. Vrouwen met kinderen die van ver weg aan het staren zijn zonder enige gene. En dan later dichterbij durven te komen met hun kind, kijken, lachen en dan weer weg gaan. Alsof wij iets heel erg speciaals zijn. We zijn er nog steeds niet achter wat het nou is.
Wat een aantal vrouwen hier ook doen, is hun gezicht wit (onze kleur) poederen. Vandaag was er zelfs een die ook haar handen ermee insmeerde.
Uiteindelijk kwamen we bijna 3 uur te laat aan in Kunming. We hebben een super grote kamer in het hostel! Meteen kleren gewassen (want die stonken naar rook van de treinreis) en opgehangen voor het raam waar zo heerlijk de zon door schijnt! Lekker op de rooftop in de zon gezeten. Jammer genoeg was het internetsignaal daar niet sterk genoeg L En balen dat ik mijn boek uit heb. Hier kun je geen enkel boek in het Engels vinden. Ze zijn ALLEMAAL IN HET CHINEES. Nu dus wachten tot ik in Vietnam ben.
We hadden verwacht dat er niet zoveel in Kunming zou zijn. Maar toen we wat gingen eten, kwamen we er achter dat deze grote stad ook parken heeft waar oudere mensen aan het dansen zijn. Ook was er een zangeres van een jaar of 60. Niet echt mooi om aan te horen. En natuurlijk allemaal mensen die aan het kaarten en mahjongen zijn.
We hebben nog wat brood (uiteindelijk was het een combi tussen cake en brood) gekocht op een markt waar het weer verschrikkelijk stonk naar al het vlees.
De dag afgesloten met een potje tafeltennis met een Chinees die geen woord Engels sprak.

67. Zondag  21-10-2012 (Kunming)
Vandaag naar de bird & flower market. Niet echt interessant. Er waren planten, dieren, souvenirs etc. We hebben ook nog naar goedkope wandelschoenen gekeken voor eventueel Nepal, maar dat doen we in Nepal (als we daar nog tijd voor hebben aan het eind van onze reis).
Ik heb wel een trui gekocht. In de zon is het lekker, maar in de schaduw is het behoorlijk koud.
In het ‘green lake park’ genoten van het zonnetje, van de vals zingende mensen en het uitzicht, voordat we wat gingen eten. Jammer genoeg is het eten hier niet zo goed als in de rest van China. We vroegen ergens om nasi. Dat hadden ze, zeiden ze… Maar 2 minuten later kwam er iemand met eieren binnen lopen. Speciaal voor ons gerecht gehaald J Normaal verkopen ze hier een soort van dumpling loempia’s.
In het hostel een biertje gedaan met Claire uit Frankrijk.

68. Maandag 22-10-2012 (Kunming)
Om 7 uur de wekker was erg vroeg. Vooral omdat ik bijna geen ook dicht had gedaan door 7 muggen. Ze waren rond 4 uur wel allemaal dood!
Maarja, vroeg opgestaan en sit ups gedaan toen Myles nog lag te slapen. Mijn nieuwevv trui gewassen (hij geeft namelijk allemaal rode pluisjes af). Daarna ontbeten, even op internet het treinnummer opgezocht, om vervolgens met de bus naar het station te gaan. Daar hebben we tickets naar Lijiang gekocht en tickets Lijiang-Kunming voor 28 oktober. Daarna naar het Vietnamese consulaat. Het heeft even geduurd voordat we het kantoor in het grote gebouw gevonden hadden. We gingen met de lift omhoog naar de vijfde verdieping, de deur ging open, maar we konden er niet uit vanwege een rolluik. Eindelijk gevonden, was het makkelijk om een visum aan te vragen. Myles was zijn pasfoto’s vergeten, maar met 10Yuan extra was dat geen probleem gelukkig! Daarna weer terug naar het hostel om vanaf daar naar het East busstation te gaan. Maar dat was een uur verderop, dus hebben we besloten de tickets naar Vietnam voor 29 oktober te laten boeken door het hostel. (Om een of andere reden gaat er geen trein naar Vietnam, terwijl er een mooie treinrails ligt)
De tijd die we anders kwijt waren aan het halen van de bustickets, heb ik van de warme zon genoten op de rooftop met een Duitser die heerlijke relaxte muziek speelde op zijn gitaar. Echt een heerlijk vakantiegevoel! Terwijl Myles ging hardlopen.
Voordat we naar het station gingen, hebben we nog gezellig gegeten met Claire en een Fransman en Zweedse.
De tickets naar Vietnam zouden we om 6 uur op kunnen halen bij de receptie, maar die waren er niet. Nu maar hopen dat ze er zijn als we weer terug komen.

69. Dinsdag 23-10-2012 (Lijiang)
In tegenstelling tot de andere keren, heb ik heerlijk geslapen tijdens de treinreis. Even wakker om een plasje te doen (en misschien toch ook door de mensen in de coupe die luid aan het praten waren om 4.50 uur), maar verder heerlijk geslapen. De trein was schoner (hij ging ook maar van Kunming tot Lijiang) en hij schokte ook niet zo erg (misschien dat dat kwam omdat we in de voorste coupe zaten).
Hier hebben we een mooi uitzicht op een berg met sneeuw. En ja, het is onwijs koud in de schaduw…
Bus 13 die we moesten nemen, was er helemaal niet, dus hebben we bus 18 gepakt en daarna nog 1,5 km gelopen tot Lijiang old town. Even opwarmen.
We zitten in een heel oud hostel. Het dorp is erg toeristisch. Niet echt iets voor ons. Wij zijn dus het merendeel buiten Lijiang old town wezen rondlopen. Waar ik handschoenen heb gekocht!
En natuurlijk weer een bakkerij binnen gelopen waar we een heerlijk vers stokbrood hebben gehaald!
Gelukkig was het overdag lekker warm in de zon.

70. Woensdag 24-10-2012 (Shangri-la)
Tevergeefs de boekenwinkel geprobeerd te zoeken. Engelse boeken hier in China zijn gewoon niet te koop. Jammer genoeg was er geen Frans stokbrood in de bakkerij, dus moesten we het tijdens onze 4 uur durende busreis doen met bolletjes.
Ons hostel is een houten gebouwtje. Doet mij een beetje denken aan wintersport. (ja, alwéér) Het is Tibetaans ingericht. Kleurrijke doeken en in de tuin Tibetaanse vlaggetjes. Erg gezellig, maar koud.
Toen Myles ging hardlopen, ben ik de ‘old town’ rondgelopen. De mooi verlichte tempel beklommen en de dansende mensen op het marktplein bekeken. Het is een gezellig Tibetaans dorp! Shangri-la ligt namelijk dichtbij Tibet.
’s Avonds met handschoenen aan in het ‘hostel’ gezeten. Jammer dat een groep Chinezen het houtkacheltje gebruikten voor hun diner. Maar het was wel gezellig. Ik heb het een en ander mogen proeven.
Uiteindelijk gingen we koud naar bed, in onze koude kamer, met een bed met … elektrische deken!

71. Donderdag 25-10-2012 (Shangri-la)
Heerlijk ontbeten op het balkonnetje boven in de zon. Overal in de schaduw was het erg koud, maar in de zon is het goed vol te houden.
We werden trouwens wakker met het liedje; it’s a small world after all. Dit was de prullenbakkenleger. Die komt elke dag rond een uur of negen met zijn muziek de prullenbakken legen. Ook de stratenschoonmaker heeft een gezellig muziekje. In tegenstelling tot de herrie die de alarmen van de brommers en het geluid van het achteruit rijden van de auto’s maken, is dit wel gezellig om te horen.
Daarna toch maar een ander hostel opgezocht, want het is hier wel heel koud. We hadden heel veel keus. We hebben gekozen voor het hostel waar we een Fin en de Zwitserse van Kunming tegenkwamen. Met haar zouden we een rondje ‘new town’ doen, maar tijdens het eten kwamen we Steve uit Wales en Lianne uit Engeland tegen waar we heerlijk mee hebben gegeten en uiteindelijk op het plein in de zon hebben gezeten. Waar we natuurlijk weer veel op de foto werden genomen.
Daarna zijn we uitgenodigd voor de opening van een café van een vriend van de eigenaar van een Indiaas restaurant. Want dat zijn weer goede kennissen van Steve en Lianne. Steve en Lianne geven een jaar les op een internationale school en reizen daarna een jaar. Ondertussen kopen ze handwerkspullen op om die met Kerst in Engeland te verkopen.
We hebben aardig was sterke drank gedronken, gedanst, gelachen, drinkspelletjes gespeeld, totdat we rond 2 uur door de kou terug naar het hostel gingen. Behoorlijk aangeschoten. Elektrische deken aan!

72. Vrijdag 26-10-2012 (Shangri-La)
Het was vandaag een beetje lastig wakker worden. We hebben daarom de tijd genomen om wakker te worden. Op de galerij ons ontbijt gegeten. Tot een uur of drie hebben we volgens mij niets gedaan. Toen de zon op de galerij weg was, besloten we maar eens wat te gaan doen; naar de chicken tempel. Op een kwartiertje afstand lopen, ligt de chicken tempel boven op een berg. Super mooi uitzicht op de ‘new town’, ‘old town’ en de bergen. Hier hebben we weer heerlijk in de zon van het uitzicht genoten.
We zitten hier trouwens op 3300 meter hoogte. Er zijn mensen met zuurstofflessen en hoofdpijn en misselijkheids verschijnselen vanwege de hoogte. Gelukkig hebben wij hier geen last van. Dat komt waarschijnlijk omdat wij vanuit Kunming eerst naar Lijiang zijn gegaan (dat ligt hoger dan Kunming, maar lager dan Shangri-la) en daarna pas naar Shangri-la.
Het is wel raar dat je in de ochtend in je dunne trui zit te ontbijten en als je de deur uit gaat, je muts, handschoenen, 2 truien aan hebt. Het is net wintersport. Iedereen in winterkleding, maar in de zon gaat de jas uit. Overdag is het hier zo’n 13 graden en ’s nachts -2. Behoorlijk koud zonder winterjas kan ik je vertellen!
In Ulaan Baatar is het ondertussen -1 graad overdag en -14 ’s nachts. Gelukkig zijn we daar nu niet!
Voordat we uit eten gingen, zijn we nog even rondgelopen in de ‘new town’ om brood te halen en Myles ging naar de kapper. Ik wilde ook, maar durf nog niet zo goed, omdat ik krullend haar heb. En dat hebben ze hier volgens mij nog nooit geknipt.
’s Avonds zijn we heerlijk uit eten geweest bij de Indiër met Jannika, Steve en Lianne. Heerlijk gegeten!
Toen we thuiskwamen, waren onze kleren (die we gewassen hadden) ook droog!

73. Zaterdag 27-10-2012 (Shangri-la)
Oh, wat is het koud. Kun je je voorstellen wat een crime het is om vroeg in de ochtend je bed uit te stappen om naar het toilet te gaan…
In de douche maak ik er eerst een sauna van, kleed me dik aan en doe dan pas de deur weer open!
We moesten deze keer op tijd op, want we hebben met z’n vijven een rondje om het meer gefietst.
Myles en ik gingen eerst naar het busstation om tickets te halen voor morgen. De tickets waren easy te bestellen. Weer voorin de bus! En aan de goede kant!
Maar... het was super koud op de weg naar het busstation. Twee truien aan, handschoenen, maar toch… En… Myles zijn hele achterblad van de mountainbike is stuk gegaan. Hij op mijn fiets, ik op de zijne mijzelf voortrekkend door Myles. Myles lekker warm, ik koud.
Terug bij de bikehire kregen we een nieuwe fiets, hebben we met Steve, Lianne en Jannika eten voor de picknick gekocht en zijn op weg naar het meer gegaan. Super mooi uitzicht, heerlijk gepicknickt met heelrijke yoghurt, fruit, eendeneieren, Myles mooi over de kop gegaan en om 18.00 toen het weer lekker koud was weer terug.
Deze avond gingen we weer uit eten met z’n vijven. Nu bij de Italiaan. Heerlijke Calzone pizza gegeten. Een echte!! Het was een super gezellige dag. We ik hebben nog heerlijk gelachen om de verschillen tussen Groot Brittannië & Ierland en de rest van Europa. Een haan in Nederland en Zweden zegt Kukelekuuuu. Bij hun zegt hij: Kockedoedeldoe….
Ook nog de foto’s van afgelopen dagen uitgewisseld en nog wat films (al komen wij daar helemaal niet aan toe die te kijken).

74. Zondag 28-10-2012
Omdat ik op tijd wakker was, ben ik mijn verslagen maar eens gaan schrijven. Zo kunnen die nog on line voordat we in Vietnam zijn.
Op dit moment lig ik in bed met de elektrische deken aan, twee dekbedden, fleece dekentje en handschoenen aan mijn verslag te schrijven. Beetje te vergelijken met Nederland???

Jammer dat we straks vertrekken naar Lijiang… China is bijna voorbij L

1. Sigrid:
    28 oktober 2012
    Hier in nl wordt het nu ook steeds kouder. Leuk nog steeds om te lezen dat je het zo enorm naar je zin hebt. Nog heel veel plezier en geniet ervan. We blijven je volgen en lezen met veel plezier je verhalen. Groetjes sigrid en Kim
  2. Mien:
    28 oktober 2012
    Amiga, eindelijk ben ik er voor gaan zitten! Weer leuk om alles te lezen en wat een mooie foto's. Over foto's gesproken ik heb die van Iceland van Sam gekregen pffff! Nu maar snel het boek maken. Wij hebben nu herfstvakantie gehad en een paar mooie dagen met zon. Dikke kus van mij
  3. Annie:
    28 oktober 2012
    Jolanda, heerlijk weer om je verhalen te lezen! Zeker met al die mooie foto's erbij. Veel plezier nog! Groetjes, Mama xx