23. Vrijdag 07-09-2012 (Beijing train)
Op tijd op om te Chinese muur te zien. Maar ik heb ‘m op een of andere manier gemist.
Wel heb ik ondertussen bijna mijn fotoboek 2012 af! Nou ja, i.i.g. tot augustus!
Toen we de trein uitkwamen, kwamen we Germaine en Sjoerd weer tegen. Met hun zijn we naar de metro gelopen, om vanaf daar naar ons hostel te gaan op Qianmen Dazhalan West Street. We kregen onze kamer niet, omdat er iets aan de hand was met hun en de politie?? Heel raar. We werden opgehaald om in een ander hostel te gaan. Leo 2. Oud, maar mooi gebouw. Chinezen betalen 5 Yaun om dit gebouw te zien.
’s Avonds even een rondje gelopen over de gezellig straat om te kijken of er andere hostels waren die goedkoper, maar schoner waren. Je moet alleen oppassen dat je niet overreden wordt door fietsen en brommertjes. Bijna allemaal elektrisch, dus geluidloos. Maar… de bel hoor je maar al te goed. Myles heeft een burger bij de Mac gehaald, waarna we op tijd gingen slapen.

24. Zaterdag 08-09-2012 (Beijing)
Eindelijk de was eens laten doen! In de ochtend afgegeven en in de avond al terug! Dit in ons nieuwe hotel. We wilden naar het hostel waar we officieel geboekt hadden via het internet, maar om een of andere rede, kwamen we er niet in (omdat we ten eerste eerst maar 2 nachten wilden blijven??). Wel jammer, want ze hebben daar een gezellige common area.
Het was een warme dag en zijn naar Tiananmen Square gegaan en naar de ‘Forbidden city’. Op het plein stond security (o.i.d.) onder parasols met hun armen strak langs hun lijf. Af en toe deden ze hun verplichte nummertje: een bepaald aantal passen heen, netjes/straks omkeren, hetzelfde aantal passen terug, onder de parasol. Het is niet zo erg als bij het Vaticaan en en in Londen. Hier mogen ze wel praten met mensen, maar ze moeten wel in de houding blijven staan.
Verder moesten we een aantal keer met onze tassen door de scanner; voordat we het plein op gingen, voordat we de metro in gingen en voordat we de verboden stad in gingen. Al schijnen ze de tassen en zakken van toeristen niet zo belangrijk te vinden.
De ‘forbidden city’ is een en al Chinese gebouwen. Erg mooi en groot, maar erg groot. Op de terugweg (na een hele lange wandeling…), hebben we in een van de straatjes gewoon wat van de straat gegeten. Super lekker. Daarna nog in een simpel met tl’balken verlicht restaurant gegeten. M.b.v. de plaatjes aan de muur konden we wat lekkers uitkiezen. In het donker door de steegjes met Chinese mensen, chinese restaurantjes etc terug naar onze straat gelopen. Daar hebben we nog een biertje gedronken in het cafe van een ander hostel. Daar heb ik geprobeerd foto’s op internet te zetten etc, maar het was zoooo traag, dat ik niet zeker weet of het gelukt is.

25. zondag 09-09-2012 (Beijing)
Vandaag fietsen gehuurd. Hiermee hebben we ook de prijs omlaag gekregen! (net als voor onze tour naar the great wall). Eerst zijn we naar een schoenmaker geweest en om de zolen van mijn schoenen te laten lijmen. Erg duur voor Chinese begrippen, maar toch maar laten doen. Kan ik mijn ‘hakken’ eindelijk weer aan!
We zijn naar Qianhai Lake gefietst. Erg toeristisch; veel Chinese toeristen. We hebben veel snelweg/proviciale weg (brede wegen van 3 á 4 banen één kant op) gezien omdat we nogal eens verkeerd reden. De fietspaden zijn hier soms net zo breed als soms 3 banen voor de auto’s. Soms zijn ze net zo smal als bij ons, maar dan zijn ze netjes afgezet met een hekje. Het is super om hier te fietsen. Erg fietsvriendelijk. Een bel is alleen wel nodig, want voetgangers zijn oooveral. We zijn ook nog wat Hutongs (steegjes) doorgefietst. Grijze muren, met rode deuren erin. Die geeft dan toegang tot hun area. We kwamen nog een dierenwinkel tegen waar honderden goudvissen in 1 aquarium zwommen.
Veel mannen hier lopen trouwens rond met hun t-shirt omhoog tot boven hun buik. Zouden wij als vrouw eens moeten doen… hahaha.
Richting de nachtmarkt, kwamen we ineens in een area waar allemaal winkels met grote namen stonden. Even heel anders dan de andere drukke straten en kleine steegjes. Om de hoek was de nachtmarkt, waar je van alle soorten eten kunt halen: zeester, duizendpoten op een stokje, kleine haaien o.i.d., inktvissen, kaalgeplukte kuikens/kippetjes, spinnen, krabben, etc. Wij hebben rund en groente dumplings en een soort broodje kebab gegeten.
Voordat we weg gingen, moesten we nog even op de foto met een Chinees en haar zoontje.
Op de terugweg wilden wij tijdens de zonsondergang om 18.33 de vlagceremonie op Tiananmen Square zien. Het stond vol met mensen. Gelukkig stonden wij eerste rang, want wij stonden op het super brede fietspad i.p.v. achter de hekken op het voetpad. Na 15 minuten kwamen er een aantal soldaten netjes in de pas de straat oversteken om vervolgens de vlag neer te halen en hem terug te brengen naar de Gate of heavenly peace. In het donker zijn we nog even door wat steegjes hier gefietst, om bij ons favoriete restaurantje te eten (waar een levende vis uit z’n bak ontsnapte en over de grond spartelde ; het eten is hier iig vers!), ons favoriete pannenkoek/pizza/naan brood te halen en gewoon nog ff te genieten van het leven op straat.
Ook hebben we een Lonely planet van China gekocht. Hier in China kun je dus geen lp van China kopen… Alleen tweede hands, of een kopie. Gelukkig heb ik de prijs ongeveer kunnen halveren! Nu kunnen we eens kijken waar we straks heen gaan.
Terug in het hotel, is het mij toch gelukt om op internet te komen. Maar dit was jammer genoeg van korte duur…

26. maandag 10-09-2012 (Chinese muur)
We moesten weer eens vroeg opstaan. Kwart over 5 ging de wekker. Ook kwamen de mensen van ons hotel ons twee keer via de telefoon wekken en twee keer op de kamer.
de reis naar de Chinese muur zou 3 uur duren. Wij waren de eerste die werden opgehaald met de touringcar. Er stonden 8 cola en 8 Macburgers klaar in de bus. Zou dat onze lunch zijn? Nee, het bleek het ontbijt voor een groep van 8 te zijn. (Zij hadden overigens 10 euro meer betaald voor de dag). Om 7 uur hadden we de laatste mensen opgehaald en kon de lange reis met file beginnen.
Om half 11 waren we aangekomen. Gelukkig zijn we met de skilift omhoog gegaan, want er was nog maar 2 uur over om over de muur te lopen. Er waren gerenoveerde delen en oude delen. Erg mooi, erg lang, erg steil (soms 70 graden), erg mooi uitzicht, erg warm, erg veel zweet, erg veel ‘straat’verkopers in de torens; water, only 2 Yuan. Gelukkig weinig toeristen. Na ruim 2 uur lopen, zijn we met de skilift weer naar beneden gegaan. Deed mij meteen weer denken aan wintersport. Ik heb nu al zin om in februari/maart op wintersport te gaan! Wie gaat er mee als ik genoeg geld heb?!
Weer beneden aangekomen, kregen we een lekkere lunch en ook hier moesten we met stokjes eten. Op de terugweg had ik de stoel voorin de bus (de stoel van de reisleider). The best seat! Airco deed het niet, maar ik had een raampje. En natuurlijk ook het beste uitzicht! De terugreis duurde maar 3 uur tot metrolijn 2. Daar mochten we kiezen; met de bus terug, of met de metro. De metro is slechts 2 Yuan (0,25 ct) en 10 minuten. Dus hebben we daarvoor gekozen.
We hebben weer bij ons
Terug in het hotel deed internet het weer niet en ben ik op tijd naar bed gegaan, want had hoofdpijn van de hitte gekregen.
27. dinsdag 11-09-2012 (Beijing)
Nog steeds geen internet hier. Het gaat hier via de kabel, maar om een of andere rede heb ik geen toegang tot het netwerk. Ik kan dus niemand mailen etc. Echt jammer. Maar ja, ik ben op vakantie…
Heb dus ook ff lekker een dagje niets gedaan! Mail geschreven en verslagen en foto’s bijgewerkt.
Toen ik de mail in een café wilde versturen, bleek mijn computer het daar ook niet toe doen... Ik heb dus geen internet meer op deze computer 
Om half 7 gingen we naar een acrobatische voorstelling. Toen de deuren open gingen werd er van alle kanten voorgedrongen of keihard opzij/vooruit geduwd. Erg onbeschoft. Gelukkig hadden we toch nog een van de beste plaatsen! Al maakt het voor mij hier niet zo heel veel uit waar ik zit, want de mensen hier zijn net zo groot als ik! Dus ik kan het makkelijk zien! Achter Myles zat niemand…
Er waren verschillende minder mooie, maar ook mooie optredens. Ook was daar de man met de ‘changing faces’. Op een of andere manier weten ze hier heel snel hun maskers te verwisselen. Als laatste act waren er 4 motorrijders in een ijzeren bal die zigzaggend in de rondte reden, zonder elkaar te raken.
Nog voordat iedereen een buiging had gemaakt, was de zaal al leeg; op ongeveer 10 westerse toeristen na. Net zo snel als mensen naar binnen zijn gekomen, zijn ze ook weer naar buiten gegaan.
Jammer genoeg konden we aan de overkant niet even lekker eten bij de restaurantjes (lees; tafeltjes buiten) die een soort van gourmet’pan’ buiten hadden staan per tafel. Want wij moesten terug naar het hotel om onze treintickets te boeken naar Pingyao.
Daarna gegeten in onze straat. We wilden wel eens een ander restaurant proberen. Kip…. Het was gewoon een hele kip in stukken gehakt en koud. Bah!!! Zelfs de kop lag er in. En het was ruim 2 keer zo duur als ons restaurantje in het afgelegen straatje… Op weg naar het hotel kwamen we de Belgen van Ulan Ude nog tegen.

28. Woensdag 12-09-2012 (Beijing)
Ik heb heel wat dingen van mijn computer gewist, maar voor alsnog deed internet het niet. Ik was bang dat ik een of andere instelling had gewist en dus niet meer on line zou kunnen.
Maar… we zijn veranderd van hostel en daar doet internet het weer! Ook weer nieuwe mensen ontmoet, waar we weer tips van gekregen hebben. En…. al mijn mails etc verstuurd. Ze zijn dus een dag te laat.
Ook hebben we weer een fiets gehuurd, dus na dit verslag, een scan over mijn computer en nog wat dingen, gaan we lekker een stuk fietsen in de zon!

Morgen vertrekken we naar Pingyao.