Pingyao; heerlijk ontspannen! (29 Beijing - 32 Pingyao)

16 september 2012 - Pingyao, China

29. Donderdag 13-09-2012 (Beijing --> Pingyao):
We zijn onze dag weer goed begonnen. Al vanaf dag 11 doen we elke dag een heel ritueel aan sit-ups! Vanochtend dus weer!
Voordat we naar de ‘art-district’ gingen, kwamen we Tanya (van het kampvuur in Mongolië) weer tegen. Zij hadden twee nachten op de Chinese muur geslapen, dus was ze te moe om met ons mee te gaan. We zien haar vast wel weer in Sjanghai.
Het metrosysteem is echt super hier. Voor 2 Yuan (0,25 ct) zijn we een uur met de metro gereisd. Daarna voor 1 Yuan nog een half uurtje met de bus, om vervolgens rond te struinen in ‘the art district’. Erg leuk. Er was van alles te zien; Mondriaan, beelden, hebbedingetjes en Chinese jurkjes. :)
Jammer genoeg hadden we weinig tijd, want we moesten weer op tijd terug zijn om boodschappen te doen voor onze treinreis, rugzakken op te halen, take away food te halen en met de bus (1 Yaun; 25 minuten) naar Beijing trainstation West te gaan.
Wat een gekkehuis daar. Super druk, maar ook hier weer erg vriendelijke mensen die ons met alles willen helpen. Zelfs al heb je geen hulp nodig. Hier hadden we veel bekijks toen we ons take-away food aan het eten waren met stokjes. Heerlijk.
Om 19.05 vertrok onze nachttrein vol met Chinezen. We hadden mooi de onderste bedden. Voordat we gingen slapen, hebben we de film ‘saving private Ryan’ af gekeken.
Ik had wat moeite met in slaap vallen door de luide Chinezen. Er was er eentje steeds aan het spelen met zijn twee walnoten. Hij bleef ze maar in 1 hand heen en weer draaien. Toch ben ik in slaap gevallen op het harde bed met een super dik dekbed!

30. Vrijdag 14-09-2012 (Pingyao)
Ik schrok wakker, omdat ik dacht dat we Pingyao al voorbij waren. Ook de Chinezen die al wakker waren, konden ons niet helpen. Ze wilden wel, maar we konden ze niet verstaan. Gelukkig hadden we nog 2 uur. Slapen kon ik niet meer, want de mensen waren weer luid aan het praten, slurpend hun eten aan het opeten, luid aan het kuchen, smakken etc.
Met weer veel afdingen, zijn we voor 5 Yuan een km of 3 naar het centrum gebracht. Een klein dorpje omringd door een oude stadsmuur. En je gelooft het nooit; ik had meteen internet! Maar…. Nog voordat ik de foto’s kon uploaden, viel de stroom uit…
Gelukkig heb ik de hele tijd internet gehad hier! Dus, filmpjes Mongolië zijn bezig met uploaden!
Vandaag zijn wel lekker wezen struinen. Ik heb uiteindelijk toch het Chinese jurkje gekocht! Zwart; zodat ik hem ook hier af en toe aan kan. We zijn nog even naar het park geweest met een super goede band die speelde… Het leek wel kattengejankt. Zowel de zang als de insturmenten. Wat een herrie. Maar de zon was lekker. Ik kon ff lekker mijn nagels lakken met mijn nieuwe nagellak  En even flink aan mijn nieuwe muggenbulten krabben.
’s Avonds lekker gegeten. Alleen de appel was wel heel erg zoet met al het suiker eromheen. En de eigenaar was ook aan het eten en aan het telefoneren met iemand die vast aan de andere kant van de wereld zat, want zo hard schreeuwde hij. Maar hier moeten we maar aan wennen, want het schijnt hier zo te gaan in China. We hebben nog weinig anders meegemaakt. Net zoals we met vele Chinezen op de foto moeten :)

31. Zaterdag 15-09-2012 (Pingyao)
Pingyao is een toeristisch plaatsje. De westerse toeristen zijn op 1 hand te tellen. De andere toeristen zijn allemaal Chinees. Dat maakt het wel leuk hier!
Het enige dat hier minder leuk is, is de 5d cinema tegenover ons hotel. De hele dag wordt er hetzelfde filmpje van 2 minuten afgespeeld van mensen die in een rollercoaster zitten en gillen. Volgens ons is het gewoon een 4d cinema, waar helemaal niemand naar binnen gaat.
Omdat er zoveel Chinese toeristen zijn hier hadden we waarschijnlijk ook een Chinees ontbijt. Rijst, pasta, broodje, groente. Daarna hebben we weer een fiets gehuurd! Bij het treinstation hebben we tickets voor morgen gehaald. Jammer genoeg heb ik een bed in coupe 13 en heeft Myles een stoel in coupe 2.
De Boedhistentempel: Shuanglin Tempel, was 7 km ver weg. In het centrum komt het verkeer van alles kanten en rijdt het aan alle kanten van de weg… En er zijn niet alleen maar fiesten, tuktuks, auto’s, brommers, snorfietsen, voetgangers op de weg, maar ook vuurwerk. (elke dag horen we vuurwerk rond een uur of 12????)
De weg naar de tempel was 7 km, want toen zijn we een klein beetje om gefiets. Door al die vrachtwagens die langs ons denderden, hadden we het bord gemist. We mochten nergens foto’s maken in de tempel, maar dat hebben we stiekem toch gedaan. We hadden namelijk een hoop geld voor de entree betaald. Was niet de moeite waard. De terugweg was een km of 4. En wat is het stoffig hier. Overal zie je mensen de straat schoonhouden van papier en de stof opvegen. Maar dat is vechten tegen de bierkaai. Bij een foodmarket in een winkelstraat klapte een fietser/elektrische fiets nog tegen een andere fiets, omdat ze het te druk hadden met naar ons de zwaaien. Vandaag waren wij de toeristische attractie  Vooral kinderen begonnen naar ons te wijzen, zwaaien, hello zeggen.
Op deze foodmarket hebben we een overheerlijk broodje shoarma gegeten voor maar 2,5 Yuan. En toen nog maar 1, zo lekker was het!
Later hebben we in de stad binnen de muren nog lekker gefietst en mijn broek laten maken(naaien).

32. Zondag 16-09-2012 (Pingyao – Xi’an)
Vandaag lekker luie dag, omdat we om 20.45 met de trein naar Xi’an gaan. Ik heb geprobeerd filmpjes van the Gobi woestijn in Mongolië te uploaden, maar dat is deels gelukt. Dus als je die wilt zien, moet je even op mijn youtube kijken.
Verder zijn we het dorp uitgelopen om een heerlijke kipshoarma te halen bij ons favo stalletje. En weer werden we de hele dag begroet :).
Baby’s dragen hier geen luiers, maar hebben gewoon een gat in hun broek. Hou ze even boven de bossies, of boven de straat (in Beijing midden op de stoep) en plassen en poepen maar!
Ik moest zoals gewoonlijk ook weer eens plassen. Gelukkig vonden we een toilet…. Nouja, een stenen gebouwtje met 2 Chinese tekens erop. Wat is man, wat ik vrouw? Myles had gelijk. Ik ging in de mannen, en daar stond een man. Haha. Ik moest dus naar het andere teken. Ging bijna over mijn nek van de stank. Echt goor; 3 muurtjes zo hoog als 80 cm, 3 gaten in de grond, overal stront, overal strontvliegen.
Verder is het leven hier mooi om te zien; kolenwagens die 5 km per uur gaan en roepen dat ze kolen te koop hebben, mannen die continu spelletjes spelen, hordes Chinezen (soms ook Fransen) die een vlaggetje van hun tourguide volgen, oude vervallen straatjes, roepende kinderen, stalletjes op de straat, fietsende mensen, golfkarretjes voor 10 personen voor met Chinezen die een rondtour maken, mensen die de straat vegen in hun oranje hesjes.