Bijna de trein gemist naar lovely Suzhuo (Pingyao --> suzhou)

21 september 2012 - Suzhou, China

32. Zondag 16-09-2012 (Pingyao – Xi’an)
Vandaag lekker luie dag, omdat we om 20.45 met de trein naar Xi’an gaan. Ik heb geprobeerd filmpjes van the Gobi woestijn in Mongolië te uploaden, maar dat is deels gelukt. Dus als je die wilt zien, moet je even op mijn youtube kijken.
Verder zijn we het dorp uitgelopen om een heerlijke kipshoarma te halen bij ons favo stalletje. En weer werden we de hele dag begroet .
Baby’s dragen hier geen luiers, maar hebben gewoon een gat in hun broek. Hou ze even boven de bosjes, of boven de straat (in Beijing midden op de stoep) en plassen en poepen maar!
Ik moest zoals gewoonlijk ook weer eens plassen. Gelukkig vonden we een toilet…. Nouja, een stenen gebouwtje met 2 Chinese tekens erop. Wat is man, wat ik vrouw? Myles had gelijk. Ik ging in de mannen, en daar stond een man. Gelukkig had hij net zijn broek omhoog. Haha. Ik moest dus naar het andere teken. Ging bijna over mijn nek van de stank. Echt goor; 3 muurtjes zo hoog als 80 cm, 3 gaten in de grond, overal stront, overal strontvliegen.
Verder is het leven hier mooi om te zien; kolenwagens die 5 km per uur gaan en roepen dat ze kolen te koop hebben, mannen die continu spelletjes spelen, hordes Chinezen (soms ook Fransen) die een vlaggetje van hun tourguide volgen, oude vervallen straatjes, roepende kinderen, stalletjes op de straat, fietsende mensen op de meest antieke fietsen, golfkarretjes voor 10 personen vol met Chinezen die een rondtour maken, mensen die de straat vegen in hun oranje hesjes.
Ons hotel was ons reuze dankbaar dat we daar 2 nachten hadden doorgebracht. We kregen een flesje water voor de treinreis, Chinese kunst (lijkt op rode placemat) en een gratis taxi naar het treinstation. Het was tot nu toe ook ons mooiste hotel (en ook nog het goedkoopste).
Aangekomen op het station, moesten onze tassen en wij natuurlijk weer door een scan. Echt streng zijn ze niet. Ik ben benieuwd waar ze op controleren.
Op het treinstation moest Myles in de tweede rij gaan staan en ik moest een heel eind over het perron meelopen met een vrouw richting het donker. Ik liep rij 10 voorbij. Daar stonden zo ongeveer 8 westerse mensen te wachten! In rij 13 (geen rij, ik stond vooraan en er stonden er nog 3 achter mij) moest ik wachten. Even alle ogen op mij gericht toen ik binnen kwam, maar dat was gelukkig snel over. Ik heb heerlijk met mijn laptoppie op mijn middenbed (er zijn er 3 boven elkaar) gelegen; magic Mike kijken!

33. Maandag 17-09-2012 (Xi’an)
Myles heeft niet kunnen slapen vanwege het feit dat hij rechtop moest zitten, mensen tegen hem aan liepen, mensen die roken in de coupe, hun snot ‘uitblazen’ in het gangpad, mensen die roggelen in het gangpad. Dat roggelen is erg ranzig. Voordat de ophaal die ze eerst doen voordat ze gaan spugen. Gelukkig zat ik in een nette coupe! Ik werd nog voor de wekker wakker. Ik slaap vrij onrustig, omdat ik niet het station wil missen. Dat is onmogelijk, want de conducteur maakt je wakker als je er bijna bent. Gezellig met een Chinees stel (studenten)gekletst en alle busnummers gevraagd voor naar het centrum en naar het Terracottaleger. Wij kwamen ze weer tegen bij het busstation en ze wilden onze busreis betalen (1 Yuan; 25ct). Vlak voordat wij eruit gingen, vroeg de jongen om een gunst; of wij tegen zijn leraar wilden zeggen dat hij ons had rondgeleid en dat hij daardoor te laat op school was vandaag. Uiteindelijk kreeg ik een mail, dat hij toch straf heeft gekregen…
Na een schoonheidsslaapje zijn we nog even naar de Muslim Quarter geweest, waar we allemaal Islamitische hapjes hebben geprobeerd. Het brood was super lekker. De rijsttaart en de gellyrommel (we dachten dat het aardappelen waren) was heel erg vies.
Onderweg naar de avondmarkt stond het vol met politie auto’s, brandweerauto’s, soldaten, hekken etc. Er schijnt zondag een demonstratie te zijn geweest die te maken heeft met Japan. Nu is er nog steeds veel controle bij de Bell Tower.
Nieuws van internet: In the weekend of 15-16 September, Citizens in mainland China participated in protest marches and called for a boycott of Japanese products in as many as 85 Chinese cities. Dit omdat ze willen dat Japan o.a. hun 3 eilanden teruggeeft.
’s Avonds hebben we ons gratis biertje gekregen in het hostel. Rustgevende muziek, maar uiteindelijk ook heel vervelend. Vooral omdat er meerdere kerstnummers werden gedraaid, waaronder Jingle bells… Maar het biertje was lekker!

34. Dinsdag 18-09-2012 (Xi’an; terracotta warriors)
Het duurde even voordat we de bus naar het treinstation hadden gevonden. Het oorverdovende alarm dat af ging in de stad, maakte het nog moeilijker de mensen te verstaan aan wie wij de weg vroegen. Daarna duurde het weer even voordat we de bus naar het terracotta leger hadden gevonden. Maar eenmaal ingestapt ging hij meteen weg (7 Yaun voor een uur). Het was super warm vandaag! Wat een immens groot leger/graf had Qin Shi Huang voor zichzelf laten bouwen zeg. En iedere soldaat heeft een andere haarstijl en ander gezicht.
Op de terugweg zijn we uitgestapt bij de Muslim Quarter om naar een restaurantje te gaan. Maar uiteindelijk hebben we weer van alles van de straat gegeten. Deze keer geen verkeerde keuzes gemaakt!
35. Woensdag 19-09-2012 (Xi’an Suzhou)
We waren op tijd opgestaan, ongeveer anderhalf uur van te voren op het treinstation (8.40), lekker een half uurtje daarvan in de zon gezeten en om 9 uur maakten wij ons op weg naar binnen. Niet dus… we moesten toch bij een ander treinstation zijn: Xi’an Bei (noord). Een vrouw van de ticketoffice stuurde ons naar loket nr 2. Loket nr 3 was voor ‘foreign people’, dus ging ik daarheen. Dit bleken offices te zijn om je geld terug te vragen van de tickets. Dit betekende dus dat we onze trein niet meer konden halen??? Op dit moment wilde een aantal mensen ons wel helpen, maar niemand die wij aanspraken, sprak Engels. Het enige dat ze konden doen was naar links wijzen. Uiteindelijk een jongen die ook Xi’an Bei op zijn ticket had staan, zei dat we een taxi moesten halen. Eenmaal de taxistandplaats gevonden, mochten we er daar niet in… Wij omgelopen/gerend, stond er een hele lange rij. We halen het nooit meer… Totdat onze redder in nood aangerend kwam. Een Chinees die voor taxidriver speelde. Ondertussen was het al 9.20 uur. Ik had het niet meer… Deze man vroeg 40 Yuan voor de taxirit. Hij reed als een gek alle verkeer links en rechts voorbij met natuurlijk ook zijn toeter geen minuut met rust te laten. Gelukkig voor ons! Want om 9.45 waren wij op het station noord. Weer door de scan en rennend voor ons leven (Ik ging natuurlijk weer bijna onderuit door iets nats dat op de glimmende tegels lag) renden wij naar de trein. Om 9.51 zaten wij in onze trein. Je wilt niet weten hoe blij ik was!!! En het was nog een super de luxe snelle trein ook! Maximum snelheid: 242 km/h.
In Zhengzhou moesten we uitstappen. Daar hebben we een hapje gegeten. Geen Engels en geen plaatjes, dus met handen en voetenwerk heerlijk rijst en noodles gegeten. Myles heeft nog een paar hardloopschoenen gekocht. Eindelijk schoenen in zijn maat. Normaalgesproken is de grootste herenmaat hier maat 44. Hij is van plan te gaan hardlopen. Wie weet ga ik dat ook doen, maar ik denk dat het voor mij te warm is hier.
In de schoenenwinkel hadden we veel bekijks. Iedereen kwam even langs om naar ons te kijken (de volle 1,5 uur in Zhengzhou was dit het geval overal op straat, in het restaurant etc). Ik had ook nog handige schoenen voor mijzelf gezien: een soort all stars met een dubbele/tripel zool. Hier lopen vele Chinezen mee. Nee hoor, ik zal ze niet kopen! Ik heb mijn mode al aangepast; korte broek met legging eronder, omdat het toch kouder was dan ik dacht. Nu is het lekker weer: 33 graden!
De volgende trein was hetzelfde, maar veel voller. Vol met mensen die, zoals gewoonlijk, heel hard praatten, kinderen die aan het huilen waren. Halverwege de reis werden de stoelen omgedraaid. We gingen van oostwaarts, naar zuidwaarts.
Om 21.15 kwamen we aan Suzhou Noord. We hadden van de jongen die naast ons in de trein zat de zin: ‘welke bus gaat naar het station/centrum’ gevraagd. Dit kwam mooi van pas, want Engels spraken ze niet op dit station. We werden naar de goede bus gestuurd, maar de laatste was om 21.00 vertrokken. Terug bij de eerste bus, zijn we daar in gestapt en zijn we er bij het station uit gezet. Geen bussen, geen taxi’s. En het was nog 5 á 6 km lopen. Nadenkend hoe we dit gingen oplossen, kwam een man op een brommer zichzelf aanbieden om ons tweeën en tassen te brengen. Dat past nooit, dus snorde hij een andere brommer van de overkant op om ons naar het centrum te brengen. Super! Aangekomen in ‘Venetië’ hebben we onze goede reis gevierd met een biertje! (Het duurde even voordat we een cafeetje hadden gevonden waar we een koud biertje konden vinden en een plek waar het niet stonk naar één of andere vies straatvoedsel (het meeste is erg lekker hoor, maar hier verkopen ze iets dat heel erg stinkt).

36. Donderdag 20-09-2012 (Suzhou)
De rij om treinkaartjes te kopen was veel te lang, dus zijn wel lekker wezen struinen in de winkelstraat. Heerlijke ‘straat’pizza gegeten. Later zijn we toch maar in de rij gaan staan. Na ruim een uur hadden we tickets voor de treinreis naar Sjanghai voor vrijdag.
’s Avonds nog door de mooie verlichtte straatjes gelopen. Een mooi klein kanaaltje met mooie straatjes, winkeltjes, lichtjes.
Ook hier komen we weinig Westerse toeristen tegen. Het zijn voornamelijk Chinezen. Maar dat maakt niet uit, dat maakt het ook juist leuk. We zijn echt op ‘visite’ in China. Er worden ook nog elke dag foto's van ons gemaakt;)

37. Vrijdag 21-09-2012 (Suzhou)
Vandaag zijn we er vroeg uit gegaan om een fiets te huren. We hebben uren gelopen naar de locatie die in de Lonely planet stond; maar geen fietsverhuur… Onderweg heb ik nog wel een jurkje gekocht , hebben we een gezellig gesprek gehad met een Chinees die ook erg graag Engels wilde praten en lezen (hij bleef maar uit onze Lonely planet lezen). Hij heeft ons de melk aangeboden die we overal langs de straat zien staan. Hete melk met suiker erin. Niet slecht. Ook wilde hij ons nog brood aanbieden, maar we hadden zelf al van die vrouw waar we zaten een broodje o.i.d. gekocht. Iets wat in heet vet was gebakken; zoals bijna alles hier op straat.