BUSJOURNEYS AND LOTS OF HINDU'S (3DEC PONDICHERRY - 7DEC VARKALA)

7 december 2012 - Kollam, India

110. Maandag 3 december 2012 (Pondicherry)
Zo ongeveer 12 uur geslapen. Eén keer wakker geworden van een mug, dus daarna snel de ventilator aangezet. Toen waren ze weg . Maar toen ik de wc in ging, werd ik aangevallen (de wc heeft namelijk een gat naar buiten i.p.v. een raam) We zijn naar een internetcafé gegaan om uit te zoeken waar de volgende bestemming is. Toen las ik een mail van mijn verzekering dat ik aardig wat geld terug heb gekregen. Ik kan van dat geld weer een nieuwe camera, usb en batterij kopen. En dan heb ik nog geld over om de andere dingen die ik kwijt ben geraakt te kopen. Ik ben Univé erg dankbaar. Het heeft een uur geduurd, maar waarschijnlijk hebben we per vrijdag een Indisch telefoonnummer. Dan is het wat handiger om ieder af en toe een eigen weg te gaan en elkaar later op de dag weer te ontmoeten. Voornamelijk in het noorden, als Myles naar plaatsen gaat waar ik al geweest ben. Vlak voordat het donker werd, heb ik het toch even gewaagd om hard te lopen. In mijn baggie drie kwart broek en shirt met mouwen heb ik de meest rustige straatjes opgezocht en 2 km gerend. Oh ja, lunchen hebben we gedaan in een restaurant met allemaal Indiërs. Het was maar 20 Rs voor citroenrijst (dat is ongeveer 30 ct).

111. Dinsdag 4 december 2012 (Pondicherry naar Tanjore/Thanjavur)
Om 9 uur waren we op het busstation. Maar de bus naar Trichy ging alleen om 4, 6, 20 en 22 uur. Toen besloten we de bus naar Villupuram te nemen (landinwaarts; westelijk). We werden naar een bus gestuurd, maar die ging naar Chidambaram (langs de kust zuidwaarts). Via die kant konden we ook, dus zijn we daar in blijven zitten. We hadden een mooie ruimte voor de tassen (onder de bank) en vele stoelen om te zitten. Het was voor de verandering rustig in de bus. Na twee uur kwamen we aan en gingen we in de volgende bus die 4,5 uur zou duren. Twee mannen liepen steeds te staren, maar ik staar niet terug. Toen Myles terug keek, begon de oudere man een vriendelijk gesprek. Toen hij hoorde dat wij naar Madurai wilden, zei hij dat het beter was om hier (Tanjore) uit te stappen. En dan wel het nieuwe busstation (en niet het oude in het centrum), want vanaf daar was het maar 4 uur naar Madurai. (Vanaf Trichy is het 5 uur). Dus zijn we er hier maar uit gegaan en een hotelletje opgezocht. De busrit ging trouwens snel voorbij, want we hadden mooi uitzicht op de vele mensen, gekleurde huizen en de velden. Af en toe sloeg mijn hart even over, want de inhaal manoeuvres hier zijn best eng soms. De bus van Puducherry naar Chidabaram was 42 pp. Dat is 70ct. De bus Chidambaram naar Tanjavur was 102 pp. Dat is 1,50 euro. De lonely planet zei dat er een bus naar het oude busstation ging, waar ook de Brihadishawara tempel is. Daar zijn we heen geweest tijdens zonsondergang nadat we een heerlijke Byriani hebben gegeten (gekruide rijst met yoghurt met ui ernaast).

112 Woensdag 5 december 2012 (Madurai)
Vanochtend hebben we heerlijk ontbeten in een restaurant waar mensen komen en gaan. Erg druk. Het zat er vol met mannen. We hadden Oothappam = rijstpannenkoek? (30Rs) en Myles had Pongal; rijstpap met groente? (32Rs). We hadden beide een Vadai (12Rs). Dat was samen 1,20 euro. Het busstation was naast ons hotel en restaurant. De bus van Thanjavur naar Madurai was direct, 90rs pp (1,30 euro) en duurde 4 uur. Toen we instapten was de bus nog leeg, maar na 5 minuten was de bus vol. Gelukkig niet overvol dit keer. Iedereen kon zitten! We waren niet de enige buitenlanders. Er zat nog een ouder Nederlands stel op de achterbank. Daar moesten wij ook zitten. We weten ook wel waarom… Als de bus over een hobbel (speedbump) gaat, vlieg je soms wel een halve meter van je stoel. Maar behalve dan een paar hobbels, was de rit verder erg smooth/goed. Maar… de bus NEEMT voorrang op alles. Aangekomen in Madurai zijn we op een andere bus gestapt richting het centrum. Binnen 5 minuten rijden, was ook deze bus vol. Maar vol vol. Mensen hingen er half uit. We waren bang dat we er niet meer uit konden met onze tassen, maar dat ging –wonder boven wonder - allemaal prima. In tegenstelling tot Tanjavur, valt hier de elektriciteit elk uur weer uit. Gelukkig heeft het hotel een generator, waardoor de ventilator het toch doet. Maar het is altijd wel even een tijdje donker voordat de elektriciteit weer terug is. Op straat is het erg druk. Vooral met mannen. Ze zijn erg aardig, maar de mensen die uit zijn op het geld van de toeristen, zijn erg listig. Ze proberen je overal in te luizen; gids, tuktuk (het is ver weg), winkel (je kunt vanaf de rooftop de tempel mooier zien) etc. Er was zelfs een kleermaker die een aantal Nederlandse woorden/zinnen sprak. De mensen lopen ook veel op blote voeten en bijna allemaal in traditionele sari’s en de mannen in zo’n rok (Wie weet hoe dit heet?) met allemaal kleurpoeder op hun voorhoofd. We zijn niet de tempel in gegaan, omdat Myles een te korte broek aan had. We hebben een usb stick gekocht. Veel goedkoper dan in de vorige landen en hij werkt ook!

113 Donderdag 6 december 2012 (Madurai)
Vandaag maar weer in hetzelfde restaurant als gisteravond. Het is daar erg druk, dus alles is vers. We kregen geen menukaart, maar konden kiezen uit 4 dingen. Ze praten hier zo snel, dat we het niet konden verstaan. Myles nam Poori = 2 opblaasbare vette ‘broodjes’(30rs) en ik nam Dosai = soort grote lange pannenkoek (36rs). En voor ons beide kwam er een Vadai (8rs)bij. Erg lekker, maar een beetje vet. Samen hebben we voor 1,20 euro ontbeten! Daarna zijn we naar de tempel geweest waar we onze schouders en knieën moesten bedekken. Maar dat doe ik toch al elke dag. Het paleis waar we daarna heen gingen, vonden we niet interessant genoeg om binnen te gaan, dus zijn we naar de markt geweest waar we een sarong hebben gekocht (die van mij was gestolen in Mui Ne). Daar raakten we in gesprek met de vrouw en de man en zijn we een hoop wijzer geworden van India m.b.t. het trouwen en man/vrouw relatie. We zijn nog even naar een internetcafé geweest waar de stroom uitgevallen was. Super heet daar met al die computers (die het wel deden) en ventilatoren die het niet doen…

114. Vrijdag 7 december 2012 (Madurai naar Valkara)
Vandaag ging de wekker om 7 uur, want om 8.30 wilden we de bus naar het busstation. Die bus kwam al vrij snel. We konden nog net ff plassen en een broodje eten. Ik heb besloten niet van die vette lekkere samosa’s en vadai te eten, want ik ben behoorlijk aangekomen… 172 km, 100 Roepies en 5 uur was de reis naar Tenkasi. Voor de volgende bus moesten we lang wachten werd er gezegd, maar er stonden na 15 minuten twee bussen klaar. We hebben de Express gepakt. 111Km, 76 Roepies en ruim 3 uur duurde die reis naar Kollam. Het was een super mooie rit door de regen, door groene (soort) jungles, palmbomen, rijstvelden, heuvels in de mist en veel inhalen. Deze man was een maniak. Maar we hebben ons wel vermaakt. We hebben een hoop vrachtwagens van dichtbij gezien, mannen die aan het asfalteren zijn op blote voeten etc. Onze telefoon is nog steeds niet geactiveerd  Het zou 5 dagen duren en die zijn nu voorbij… Oh ja, om 8 uur kwamen we aan in Kalkara en hebben we een tuk tuk genomen naar het toeristencentrum. En met recht kun je het een toeristencentrum noemen, want het is hier ‘wit’ van de toeristen en iedereen draagt wat hij wilt. En … we hebben wifi!! Dus kan ik de verslagen uploaden!

1. Leonieke:
    8 december 2012
    Hoi Jolanda,

Ja, jij zit lekker warm en wij zitten in de kou. Maar ja de duurt maar weer een dagje. Het schiet aardig op hè, ik hoorde van je moeder dat je in februari al weer aan het werk moet. Ach, kan je ook nog even genieten van de kou. By the way ik heb wel een verjaardagskaart van je ontvangen hoor. Nog bedankt daarvoor. Hele fijne kerstdagen gewenst voor jullie beide en kom in 2013 weer gezond terug.
    Groeten,
    Leonieke