(te) Veel gereisd, maar nu 7 dagen in relax en mooi Hampi (14 dec Munnar - 20 dec Hampi)

20 december 2012 - Hampi, India

121. Vrijdag 14 december 2012 (Munnar; top station)
We waren aardig op tijd opgestaan, maar omdat we de was hebben gedaan met het warme water dat we hier hebben (jammer dat ze hier geen wasmachine hebben). We waren daarom te laat om nog naar het Wildlife Sanctuary te gaan. We besloten dan maar naar Top Station te gaan met de bus.
Eenmaal aangekomen was er natuurlijk mist… Weinig te zien, maar wel een mooie rit naar boven gehad. Door de theeplantages.
Dit plaatsje heeft trouwens het Christelijk geloof. Tuk tuks en vrachtwagens hebben bijna allemaal een tekst met; ‘Jesus’, ‘Gift of God’, ‘Gift of Jesus’ etc. En overal zie je kerkjes. Hele mooie, maar ook knalroze!
We hebben nog een bak verschillende ‘handmade’ chocolaatjes gehaald en die opgegeten tijdens een film op bed. Nadat ik een ‘douche’ heb genomen met een teil warm water. (Nee, we hebben geen douche)

122. Zaterdag 15 december 2012 (Munnar; Chinnar Wildlife Sanctuary)
Vandaag al om 8.30 naar de bushalte gelopen, maar we hadden om 9.10 pas de bus. Chinnar Wildlife Sanctuary was niet zoals wij het hadden verwacht. We konden alleen maar met een gids het gebied door. Dat hebben we dan maar gedaan met twee meiden uit Engeland. De gids had er een flinke pas in. Het was op en neer over de heuvels. We gingen zo snel dat we geen tijd hadden om rond te kijken. Het enige wildlife dat we gezien hebben, is een hert… Ik was super blij dat we na 3 uur wandelen (snelwandelen) op mijn versleten, dunne slippertjes weer terug waren! Daar konden we nog ff aapjes kijken. Die waren erg agressief. Ze wilden graag ons eten hebben en vielen Myles aan. Ook proberen ze van alle kanten de auto’s hier open te maken.
De terugweg ging weer door sprookjesachtig landschap met theeplantages en bomen en heuvels. Vooral tijdens de zonsondergang hadden we een super mooi uitzicht. Het was jammer genoeg wel erg koud. Als de zon eenmaal onder is, is het vrij koud hier en tijd voor trui en lange broek.

123. Zondag 16 december 2012 (Munnar to Mettupalayam)

We stonden netjes bepakt en bezakt, muts op, handschoenen en trui aan, om half 7 bij de bushalte. Daar moesten we weer op de foto voor op facebook J

Twee minuten voor vertrek zeiden de mannen dat onze bus niet hier vandaan vertrok, maar 50 meter verder voor ons hotel. We waren nog op tijd! Wel raar dat de tijden van de bus bij het ‘busstation’ staan, maar dat deze bus om de hoek vertrekt. ‘

De eerste 2,5 uur hadden we dezelfde bochtige route als gisteren. Daarna waren de andere 3 uur nieuwe wegen. Op het volgende busstation moesten we een local bus nemen naar het nieuwe busstation, om vanaf daar weer een bus te pakken naar Mettupalayam. Nouja, pakken… Wij hebben dit keer in de volle, rijdende bus moeten springen met onze rugtassen op.

In Mettupalayam konden we geen treinkaartje meer boeken voor de toytrain voor morgen. Morgen moeten we vóór 5.30 op het station zijn… Daarna ben ik maar even hardgelopen. Heerlijk door een lange straat (asfalt, zand, stenen) waar mensen hun dagelijks leven aan het leiden waren; hun koeien aan het wassen, kletsen etc. Ik heb maar 2,6 km gelopen en ik was kapot. Dat zegt wel weer genoeg over mijn conditie L Heerlijk afgekoeld met een kan koud water. Ook hier hebben we geen douche, maar douchen we ouderwets met een kan koud water. Hier is het gelukkig niet zo koud als in Munnar (by night/morning). Gelukkig ook niet zo warm. Toen de stroom weer eens uitviel was het hier goed uit te houden. Nog steeds valt minimaal één keer per dag de stroom uit.

124. Maandag 17 december 2012 (Ooty)

Nou, daar stonden we dan hoor. Om 5.10 uur op het station. We waren als derde. Maar… wij wisten dat ik in de rij moest gaan staan (voorin J) en dat Myles klaar moest staan voor de kaartjes. Wij stonden dus voorin de rij! Om half 7 mochten we instappen in de super kleine trein met 3 wagonnetjes. De trein werd voortgeduwd door een stoomlocomotief. Het was een super mooi reis door de bergen, langs watervalletjes,palmbomen, over bruggetjes, door tunnels, om het half uur een stop om het water bij te vullen en de trein was alsmaar stijgend. We konden dat wel voelen aan de wind. Die werd steeds kouder.

Het uitzicht en het schokken van de trein heeft er voor gezorgd dat we wakker bleven. Ik had een slechte nacht. 1.10 uur: mug, 4.00 uur alarmsignaal (ik denk voor de Moslims; er zijn hier nogal wat Moskees die herrie maken), 4.30 alarm van Myles.

Ooty was niet zoveel aan. Daarom zijn we een stuk wezen lopen en hebben gelukkig uitgevonden dat de bus morgen naar Wayanad Wildlife Sanctuary om 9.00 gaat i.p.v. 6.30. Dan hebben we om 8 uur nog ff de tijd om treintickets te boeken voor het vervolg van onze reis. Er zitten lange reizen aan te komen. En omdat het hoogseizoen is, moeten we nu alle treintickets tot aan Radjastan van te voren boeken.

We hebben het voor elkaar weer een goedkoop hotelletje te vinden met … warme douche!!! Wat was die heerlijk! Want ook hier is het koud en loop ik weer met mijn muts op. Het lijkt Nederland wel.

125. Dinsdag 18 december 2012 (Sultanbathery)

Alweer vroeg opgestaan. Ik ben blij als we weer eens een hotelletje voor meer dan 1 nacht hebben. Voordat we met de bus gingen, wilden we wat treinen reserveren voor de weg naar Goa, Mumbai en Udaipur. Maar alles deze maand zit vol…

Myles heeft, zoals hij de laatste dagen doet, een chai (Indiase thee; masala thee met veel suiker) genomen voordat de bus ging. Net zoals alle ‘locals’ hier doen.

Onze busreis ging vandaag naar Sultanberith. De bus zat weer eens hartstikke vol. Er was veel gegiechel van de meisjes en jongens die op weg waren naar school. Toen ze waren uitgestapt kwamen een paar dappere meiden vragen naar mijn naam en wilden zij mij een hand geven.

Eenmaal aangekomen zeiden veel hoteleigenaren dat ze vol zaten. Maar ze zitten niet vol; ze willen geen buitenlanders in hun hotel, omdat ze ze dan moeten registreren bij de politie. Gelukkig was een securityguard van een duur hotel (die ons wel een kamer wilden aanbieden voor 900 = 13 euro) zo aardig om ons een andere straat met tourist homes aan te wijzen. Daar hebben we er dan eentje voor 500 Rs (7 euro. Normaal gesproken kunnen we er altijd wel eentje vinden voor maar 300Rs!). Maar we hebben weer geen douche, maar een ‘bum shower’. Foutje… En toen viel de stroom ook nog eens uit, dus het ‘head light’ van de Xenos kwam goed van pas. Al was de ‘douche’ niet fijn.

Maar goed, uiteindelijk na 5 uur aangekomen in Wayanad (zo heet het gebied hier) hebben we een bus naar het Wildlifepark gepakt om misschien nog een jeepsafari te doen. Maar aangezien je in de ochtend meer wildlife tegen kan komen, gaan we morgen weer vroeg…

Het is trouwens ongelooflijk dat geen van onze bussen nog een lekke band heeft gekregen, want de banden van auto’s en bussen etc, hebben geen profiel meer.

We hebben alweer een email gestuurd naar ‘airtel’ want onze telefoons zijn nog steeds niet geactiveerd.

126. Woensdag 19 december 2012 (Mysore)

Alweer ging de wekker vroeg en stonden we om 6.30 bij de bushalte. Jammer genoeg kwam de bus pas over 7-en. Na een half uurtje moesten we bij de laatste halte uitstappen en werden, heel aardig, kregen we een lift van een jeep van het Muthanga Wildlife Sanctury.  Daar stonden we zo’n drie kwartier in de rij. Maar er gebeurde helemaal niets???? Uiteindelijk werden we om 8.15 geholpen en konden we in een jeep het park rond. We hebben één olifant en wat herten en een hele hoop aapjes in het wild gezien.

Daarna namen we de bus naar Mysore. Die bus was bijna leeg. Heerlijk! En  dan reed hij ook nog eens door het wildlife park, door graanvelden, palmbomen etc.

Toen we daar aankwamen, hebben we meteen een ticket naar Hampi geboekt. We horen daar zoveel goede verhalen over dat we daar graag een paar dagen + kerst willen doorbrengen.

We hebben een lunch (3 gerechten; Myles 2 en ik 1) voor 77Rs gegeten. Heerlijk gegeten dus voor maar 1,10 euro! We love India! En de mensen zijn ook zo vriendelijk in de restaurants! Ze willen ons alleen regelmatig naar een ander restaurant sturen, maar wij willen juist tussen de Indiërs eten! Ze geven ons trouwens wel altijd een lepen. Wel fijn, want eten met alleen je rechter hand is erg lastig.

In Mysore zijn we naar het paleis geweest, hebben we daar heerlijk in de tuin in de zon gezeten en daarna nog even een rondje stad, een uurtje internetcafé en om de tijd vol te maken, heeft Myles zich laten scheren.

Om 20.30 lagen we dan in de slaapbus op een heerlijk bed. De reis was alleen niet zo leuk, want de weg zit hier vol met speedbumps, dus echt slapen is niet gelukt. En als de bus stopt voor een plasstop (maar 2 keer; te weinig!!) moet je plassen tussen geparkeerde bussen waar ook andere mannelijke Indiërs aan het plassen zijn…

128. Donderdag 20 december 2012 (Hampi)

Na 11 uur aangekomen in Hospet. Niet Hampi… Ze wilden ons laten betalen, maar uiteindelijk hebben we het voor elkaar gekregen dat de tuk tuk voor de 14 km naar Hampi toch gratis was. Ons busticket was tenslotte tot Hampi! Daar moesten we een bootje naar de overkant nemen. Naar het toeristische gedeelte. We hebben gewoon ff zin om weer wat meer reuring om ons heen te hebben. En we moeten er wel voor zorgen dat we een goede kamer hebben hier, want het is bijna kerst.

Er is hier bijna nooit elektriciteit, dus mijn computer valt straks uit en kan ik niet meer mijn verslagen en mailtjes schrijven…

1. Thomas en Denise!:
    20 december 2012
    Klinkt gaaf allemaal zeg! En nog zo lang te gaan! NL is nie zo spannend, koud en nat op t moment! Brrrr... Had best nog ff mee gewild met jullie na Vietnam! X