Een week relaxen in Hampi! (20 t/m 27 dec)

27 december 2012 - Hampi, India

128. Donderdag 20 december 2012 (Hampi)

Na 11 uur zijn we aangekomen in Hospet. Niet Hampi… We werden omringd door vele tuktuk chauffeurs die ons graag naar Hampi wilden brengen tegen een vergoeding. Maar aangezien wij een ticket naar Hampi hadden, hebben we het voor elkaar gekregen om de laatste 14 km toch gratis te krijgen. Het zat blijkbaar in het ticket inbegrepen. In Hampi konden we met een bootje naar de overkant. Naar het toeristische gedeelte. We hebben gewoon ff zin om weer wat meer reuring om ons heen te hebben. We hebben ook een goede kamer (voor onze standaard) met een douche. Hij is alleen wel koud. Geen wifi. Maar dat hebben ze hier in geen enkel guesthouse. Dus niet ff lekker in het restaurantje van het guesthouse internetten. Maar wel lekker boekje lezen. Gelukkig heb weer hetzelfde boek gekocht (voor 1,50!) zodat ik het toch nog verder kan lezen. Omdat er geen stroom is overdag, kan ik mijn e books niet lezen. Een potje leren schaken leren spelen van Myles, hardgelopen, gekletst, heerlijk geluncht. Heerlijk hier.

Antwoord op een vraag over de elektriciteit: de elektriciteit valt steeds weg hier. Hier uren lang. Soms omdat er te veel gevraagd wordt van het powerstation zodat die uitvalt, maar soms sluiten ze ook een deel van de provincie af omdat het station gewoon niet alle delen van stroom kan voorzien. Het laatste is hier het geval. Internetcafés hebben een generator waardoor ik EN elektriciteit EN internet heb als ik daar ben.

129. Vrijdag 21 december 2012 (Hampi)

Wat heerlijk om een keer niet op pad te moeten! We hebben weer heerlijk muesli met fruit en yoghurt gegeten. Even wat anders dan brood of rijst. Daarna fiets gehuurd en lekker aan deze kant van de rivier rondgereden door het mooie, maar vreemde landschap met overal ronde rotsblokken op elkaar gestapeld. En verder rijstvelden en palmbomen. Oh zo mooi.

Wat dorpjes waar mensen in hutjes leven. En natuurlijk overal koeien.

Vrouwen die hun kleding en kinderen en zichzelf aan het wassen zijn bij de rivier. De kinderen zijn gewoon naakt, maar de vrouwen doen erg moeilijk zichzelf te wassen met hun sari aan, zodat niemand iets van hun lichaam te zien krijgt.

130. Zaterdag 22 december 2012 (Hampi)

Ik heb weer heerlijk geslapen; zo’n klamboe is echt een uitvinding! Ook alles is weer opgeladen. Alleen ’s nachts is er stroom, dus moeten we alles plannen wat opladen betreft.

Het eerste wat we vandaag moesten doen, was ons vliegticket naar Udaipur boeken. We hebben besloten niet naar Pushkar te gaan met oud en nieuw, want daar vieren ze het niet.

De vriendelijke man ging voor ons een vliegticket boeken, terwijl wij hem nog niet konden betalen. Daarna heeft hij nog de winkel gebeld waar wij onze simkaart hebben gekocht, want het blijkt dat zij de papieren nog niet hebben opgestuurd naar airtel, dus dat is de rede dat de telefoon nog niet werkt.

De winkel wilde hem niet helpen, dus heeft hij nog een stuk of 5 andere telefoontjes gepleegd. Daarna naar de overkant van de rivier om te pinnen. Maar … de boot ging niet. Er is geen andere manier om naar de overkant te komen. Dus… geen geld. Maar de man vond het niet erg, we konden ook morgen betalen.

We hebben een heerlijke bak muesli, yoghurt en fruit gegeten in het restaurant met riverview achter ons guesthouse. Vanaf daar konden we zien dat de boot weer heen en weer ging. Dus toen zijn wij naar de overkant gegaan. Het was overigens te laat om te pinnen, want de stroom lag er alweer uit. De overkant is een heel klein dorpje van 4 straten van noord naar zuid en 4 straten van oost naar west met wat guesthouses en winkeltjes en travelagents. Er lopen daar meer locals en koeien rond dan aan ‘onze’ kant.

De overkant staat ook vol met oude tempels. We zijn eerst naar een tempel gegaan, waar het druk was met schoolkinderen. Iedereen wilde ons aanraken, hand schudden, weten hoe we heetten, waar we vandaag kwamen… De onderwijzers hadden het soms zwaar ze weer bij elkaar te krijgen. Haha. Verder lopen de kinderen altijd netjes hand in hand (jongen/jongen of meisje/meisje) achter elkaar in een rij de tempels rond.  Ik was bijna mijn fles water kwijt door een aap. Die stond, terwijl ik een foto aan het maken was, hevig te trekken aan de fles.

Daarna zijn we de heuvel op gelopen waar allemaal ruines stonden. Echt super. Net alsof je in Griekenland loopt. Geen idee waarom dat daar allemaal is. Ik zal de history in de lonely planet eens lezen straks als mijn laptopbatterij leeg is.

Ik kan niet beschrijven hoe groot en mooi het is. De foto’s kunnen dat wel een beetje. Maar in het echt is het nog mooier dan op de foto’s.

We hebben daarna een tuk tuk gepakt naar een pinautomaat, want we hoorden dat het pinautomaat aan deze kant 24uur per dag werkt (als het mee zit…) En ja hoor, eindelijk hebben we dan geld! Het was ook een super mooie rit langs nog maar ruines tussen de palmbomen. Heb nu al zin om morgen daar doorheen te fietsen.

Eenmaal terug in ons guesthouse, hebben we weer hardgelopen. Alleen daarna… geen water… geen douche… De tank was leeg en aangezien er een stroom is, wordt die niet bijgevuld. Gelukkig kwam de stroom na een half uurtje weer terug en konden we het zweet van ons af wassen met een koude douche.

Nog steeds ben je dan nog niet helemaal schoon, want het water hier is een beetje bruin.

Na het hardlopen werd ons vliegticket van Goa naar Mumbai naar Udaipur gebracht. Maar het was de verkeerde datum. De man ging weer terug. Het duurde zo lang dat we maar weer heerlijk Masala (Malai Kofta) hebben gegeten in ons restaurantje. Toen hij terug kwam, kwam hij vertellen dat het niet gelukt was… Dus nog steeds geen tickets. Morgen moeten we terug komen. Ik hoop toch echt dat we voor een redelijke prijs met oud en nieuw in Udaipur kunnen komen!

131. Zondag 23 december 2012 (Hampi)

Vandaag zou een dagje worden met niets! Nou, dat werd het ook. Nou ja, ik had het druk met het bezoeken van de wc. Ik ben wel 40 keer heen en weer gelopen. Verder heb ik alleen op bed gelegen met kramp en warm/koud.

Myles had het daarentegen erg druk. Hij begon met Yoga en daarna is hij bezig geweest met tickets regelen voor de aankomende dagen van Goa naar Udaipur. En hij heeft weer hardgelopen volgens mij.

1.       Terug naar het reisbureau (strohutje), maar de tickets waren ineens 12.000Rs pp.

2.       Terug naar mij om dit te vertellen.

3.       Zelf proberen te boeken on line, maar na 2 keer een bezoek aan het internetcafé, konden we nog steeds de tickets niet zelf betalen met creditcard.

4.       Nieuw plan: Nachtbus naar Mumbai + vlucht Udiapur, maar ook dat was erg duur en vervelende tijden.

5.       Biscuitjes halen voor mij. En een o.r.s drankje voor mij maken.

6.       Ander reisbureau dan! Vlucht naar Ahmedabad en dan trein naar Udaipur!

7.       Myles weer terug naar mij om vervolgens te boeken.

8.       Hier is hij de hele dag zoet mee geweest…

We gaan de 26ste in de avond van Hampi naar Goa, de 29ste vliegen we om 14.45 van Goa naar Ahmedabad, Diezelfde dag hebben om 23.00 de nachttrein naar Udaipur om daar oud en nieuw te vieren.

’s Avonds had ik een beetje fut om in het restaurantje te zitten. Het heeft me een uur gekost om mijn soep te eten. Vervolgens ben ik heerlijk in slaap gevallen op het matrasje in het restaurant (je zit hier heerlijk op de matrassen op de grond grond met laag tafeltje), terwijl Myles een boek aan het lezen was.

132. Maandag 24 december 2012 (Hampi)

Ik werd wakker met een beter gevoel! Meer energie en weinig kramp. En ik had weer praatjes, wat Myles niet erg op prijs stelde, want die slaap graag uit in de morgen. Nee hoor, hij was blij dat ik me weer beter voelde en samen met mij kon ontbijten.

Ik heb de hele dag in het restaurant gezeten mijn fotoboek up to date maken (‘fotoboek 2012’ en ‘fotoboek 6 maanden op reis’). Mijn energie is namelijk nog nul komma nul. Al stond ik vanochtend om 6.30 wel al een paar kleren te wassen J

Myles is de rotsen op geklommen en heeft genoten van het mooie uitzicht. Overal waar je hier kijkt zijn rijstvelden, ronde rotsblokken op elkaar gestapeld en hele of afgebrokkelde tempels.

We hadden weer heerlijk eten besteld in ons restaurant, maar ik kon maar een halve maaltijd op… Jammer. Maar Myles was blij met het extra eten!

Als kerstcadeau had ik een chocolade donut voor hem gekocht (ik ben er vandaag toch even stiekem uit geweest!). Ook die heeft hij nog heerlijk op zitten eten.

133. Dinsdag 25 december 2012 (Hampi)

Vandaag de laatste volledige dag in Hampi. Best jammer, maar ook wel weer lekker om weer eens wat te doen. We zijn erg lui geworden hier.

Maar ik heb genoten van de mensen die hier elke dag de straat (zandpad) aan het vegen zijn, hun straatje aan het natspatten zijn (religie denk ik), van alle mooie krijttekeningen voor de deuren, de hutjes waarin de travelagents en internetcafés zitten, de vrolijke mensen, het uitzicht vanaf onze kamer op palmbomen en rijstvelden, het uitzicht vanuit het douche’raampje’ op de rivier en de tempels. Gewoon onmogelijk om het uit te leggen.

Vandaag hebben we weer wat gedaan. Een brommer gehuurd om aan de andere kant van de rivier rond te rijden langs de tempels. Het was weer een mooie dag. We waren blij dat we geen fiets hadden gehuurd; veel te heet. Eenmaal terug heeft Myles zich weer laten scheren en zijn we weer naar de andere kant van de rivier gevaren. Myles heeft alweer hardgelopen…

Oh ja, er staat hier 1 kerstboom;  van plastic flessen! Maar natuurlijk met allemaal gekleurde poeder eronder!

134. Woensdag 26 december 2012 (Hampi)

Vandaag een dagje lekker niets. Ontbeten, boek lezen op de rotsen bij de rivier en voor de laatste keer een heerlijke malai kofta in het restaurant!

Om 3 uur was het tijd om met de boot over te gaan, met de local bus naar Hospet te gaan.

Eenmaal Hampi uit, ben je weer in echt India; zwart van de mensen, chaos, lawaai en vervuiling van het verkeer.

Deze keer was de nachtbus iets minder luxe. Het bed was kleiner en we hadden niet het bed dat we geboekt hadden (er waren namelijk geen bednummers). Maar gelukkig hadden wij samen 1 bed en niet zoals een aantal anderen het smalle bed moeten delen met iemand die je niet kent.

Ik had netjes mijn ‘plas’rokje aan gedaan. Plasrokje? Ja, plasrokje! Ik had absoluut geen moeite om naast de rij van 10 pissende mannen (gelukkig waren het deze keer alleen maar blanken in de bus; die staren niet) op mijn hurken te zitten! (Rokje verbergt netjes de billen J)

Verder af en aan geslapen. De toeter van de bus was ongelooflijk luid. Hoe kun je bedenken dat in een nachtbus te monteren… En wij hadden het bed achter de chauffeur. ..

135. Donderdag 27 december 2012 (Palolem)

Om 4.00 had ik de wekker gezet. We hebben niet zo’n luxe dat we netjes gewekt worden als we op plaats van bestemming zijn. Om 4.30 ging er dan ook iemand schreeuwend door de bus te vertellen dat we in Chaudi waren. Daar stonden we dan in het donker. De andere 10 mensen namen een tuk tuk en wij besloten te lopen. Het was maar 2 km en de guesthouses zijn toch nog niet open.

Na 3 uur wachten tussen de muggen (er is hier Malaria….) en gezellig te hebben gesproken met een 60-jarige vrouw die op de bus stond te wachten (ze heeft een school opgezet in Varanasi, ze reist elk jaar alleen naar India en gaat volgende maand met haar dochter een maand naar Cambodja), oh ja, ook nog een broodje gegeten, zijn we wezen zoeken naar een guesthouse. Het tweede guesthouse had een redelijke prijs. Veel duurder dan wat we de afgelopen maand betaald hebben, maar we zitten nu in Goa (Palolem) tussen Kerst en nieuw jaar, dus dat hadden we wel verwacht. Het had een warme douche, dus kon ik mijn voeten even opwarmen! (het was koud vanochtend..) Toen Myles lekker lag te slapen, ben ik wezen hardlopen, kleren gewassen, nagels gelakt etc!

Toen Myles wakker was, hebben we om 12 uur ontbeten aan het strand! Nieuw boek gekocht, wezen zwemmen, zonnen, nieuwe mensen leren kennen en Myles is nog wezen voetballen. Dit alles op het warme strand vol met palmbomen, winkeltjes en restaurantjes en mensen in bikini en zwembroek.

’s Avonds met een Engels stel wat wezen drinken en daarna nog heerlijk over het strand gelopen. Goa is helemaal niet zo’n groot partyfestijn als wij dachten. Hier in Palolem is het relax!

136. Vrijdag 28 december 2012 (Palolem)

Ik wilde weer gaan hardlopen (heb de buikspieren opgegeven…), maar mijn (goede) knie is dik, dus dat moet ik maar even niet doen.

Als ontbijt heerlijk broodje van de German Bakery gegeten, tegelijk met mijn 5 pillen: 4 vitame b1 en een malariatablet.

Vandaag is het plan: naar het strand en kookcursus en daarna drankje aan het strand! Al jaloers??? J

1. Kees:
    28 december 2012
    Prettige jaarwisseling jolanda, groet afra en kees.
  2. Sigrid:
    1 januari 2013
    Gelukkig nieuwjaar en de beste wensen voor 2013.
    Groetjes Sigrid en Kim
  3. Willy:
    7 januari 2013
    Ha die Jolanda,
    je hebt het dus niet van een vreemde. Gewoon plassen in de bus, hoewel met plasrokje. Ik meen me te herinneren dat er ene A...midden op een van de grootste toeristische plek in Griekenland ook heel nodig moest en ergens in een donker hoekje tussen duizende mensen en ruines ging zitten, hahaha als ik daar aan terug denk krijg ik weer kramp in mijn kaken.
    Maar je zal maar nodig moeten he!!!
    Meissie hele fijne tijd nog en tot snel weer op internet.
    Kusssssss Willy