Heerlijke week in Xingping en Yangshou gehad.12 t/m 15 oktober 2012

15 oktober 2012 - Yangshuo, China

Op de kaart staat de route niet helemaal goed. We waren in Yangshuo, maar op de kaart moest ik Yangzhou invullen, anders verwijst hij ergens anders heen. XingPing staat ook niet goed op de kaart. Deze twee plaatsen zijn iets meer naar het zuiden. Maar i.i.g. heb je ongeveer een idee waar wij uithangen.

58. Vrijdag 12-10-2012 (Xingping)
Vandaag ging Myles alleen lopend door de bergen naar de Fishing Village. Ik heb de laatste paar dagen veel hoofdpijn van inspanning, dus ben ik op de rooftop bezig geweest met mijn nieuwe website, verslag en de foto’s. ’s Avonds hebben we een film gekeken (er is elke dag een film op groot scherm) met een biertje erbij. Daarna nog even wezen skypen met Natalie en Esmee. Erg gezellig! Esmee was me op een gegeven moment achter de computer aan het zoeken.

59. Zaterdag 13-10-2012 (Xingping)
Vandaag weer eens een fiets gehuurd. Hele slechte kwaliteit, maar we hebben i.i.g. weer ff wat beweging. Het was voor een groot deel onverharde weg. Niet echt comfortabel, maar wel een leuk tijdverdrijf. Daarna werd er voor ons een vis geslacht die ik niet zo heel lekker vond. Weer op de roof top gezeten om uit te zoeken waar we hierna naartoe gaan. We gaan niet naar Hong Kong We hadden besloten morgen terug te gaan naar Yangshou waar we een kookles hadden geboekt. Maar vlak voordat we wat gingen eten, werden we teruggebeld dat het niet kon. Echt heel vervelend. De muggen hier zijn trouwens weer lekker bezig, dus ik ben flink aan het smeren met Deet dat overigens goed werkt! Maar … ik heb voor 0,25 cent een goedje gekocht waarvan de muggenbulten meteen verdwijnen! Super!
Fotoboek van de reis is ondertussen ook af tot de dag van vandaag!

60. Zondag 14-10-2012 (Yangshou en Xingping)
Lekkere rustige ochtend gehad, omdat we niet te vroeg in Yangshou wilden zijn. Rondgelopen, potje pool gespeeld, 2 potjes tafelvoetbal en toen een lekkere sandwich gegeten. Weer eens wat anders dan rijst! Daarna met de bus terug naar Yangzhou waar we de kookles voor morgenavond geboekt hebben. We wilden eigenlijk morgenavond verder reizen, maar dan zouden we een stoel i.p.v. een bed in de nachttrein hebben (binnenkort komt er een filmpje waarop je kunt zien hoe zo’n stoel/plaats eruit ziet). Dus dan maar een dag later. We hebben een (middag) bus naar Liuzhou geboekt, een slaaptrein naar Guiyang en een hard seat naar Kaili waar we dan ’s middags aankomen. In Yangzhou hebben we geshopt. Weer een nieuwe rugzak voor Myles gekocht (andere was stuk). Voor minder dan de helft weten af te dingen. Toen nog leuke hebbedingetjes van 50Yuan voor 9,50Yuan per stuk. En om ons daarna te verwennen: een Mac Flurry. In de vorige fotoreeks heb ik een foto van de Chinese muur erbij gedaan tijdens de golden week van 1 t/m 7 oktober. Van de Boliviaan hoorden we dat hij anderhalf uur in de rij had gestaan voor tickets voor de ‘Verboden stad’, van Sjoerd en Germaine hoorden we dat ze 900Yuan hadden betaald voor een kamer in Hongkong (Hongkong is sowieso duurder dan hier) en van de man van ’11 Youth Hostel’ dat kamers hier 500Yuan waren i.p.v. 120Yuan. Dus wij hadden het goed gedaan met onze ene dure nacht van 280Yuan ofzo en daarna 120Yuan en misschien 200Yuan ofzo!  We verblijven deze keer in weer een goedkoper hotel, waarvan de vrouw bij de receptie niet kon lezen (En als ze geen Engels spreken en ons vertaalboekje niet kunnen lezen…). Gelukkig kwamen we iemand uit de ‘USA’ tegen die Chinees kon spreken, dus die heeft het voor ons geregeld. Scheelt ons toch weer 50Yuan per nacht Jaja, we zijn erg op de centen. Waarom zouden we duur doen, als het goedkoper kan?! Daarom kon een Mac Flurry er wel vanaf ;) ’s Avonds hebben we nog even gezellig in ons oude hostel een biertje gedaan. We zijn trouwens ook op tijd weg uit Ulaan Baatar. We kregen een mail van de Grieken dat het daar sneeuwde toen zij daar waren zo’n 2 weken geleden. Op dit moment zie ik dat het tussen de +5 graden en -17 graden is… Moet je voor de grap maar eens kijken op google. Maar… er is wel een blauwe lucht!  80Yuan = 10 Euro.

61. Maandag 15-10-2012 *Yangshou kookles)
Heerlijk ontbeten op de kamer met wit krentenbrood met pindakaas en jam. Even wezen shoppen, maar niets gekocht, want mn tas zit al zo vol. ’s Middags kookles gehad. Het was lekker simpel, maar super lekker! Dus dat wordt thuis vaak Chinees eten! (Het is heel anders dan bij ons bij de Chinees!) Met een voldaan gevoel hebben wij op de kamer de film Inglorious bastards gekeken. Morgen de dag volmaken tot 16.00 voordat we verder reizen naar Kaili.