Heimwee naar Udaipur (2 t/m 6 januari)

6 januari 2013 - Udaipur, India

141. Donderdag 3 januari 2013 (Udaipur)
Heerlijk met Myles ontbrten bij Pap’sjuice.. Daarna wat medicijnen voor hem gehaald en hij is toch maar weer op stok gegaan. Ik ben een rondje wezen lopen rond het meer waar vrouwen hun kleren aan het wassen zijn, mannen rond een kampvuurtje zitten, kinderen spelen. Daarna heb ik mijn boek gelezen bij de gath waar het erg heet was in de zon, armband gekocht (deze vrouw vroeg; herken je mij nog). Kookles geregeld voor morgen, drankje gedaan in Cool Cafe en mijn fotoboek 2012 helemaal tot in de puntjes af gemaakt.

Om vervolgens om 6 uur samen met Myles weer heerlijk te dineren in Cool Cafe. Hij hield het niet lang vol, dus hij weer naar het guesthouse en ik heb heerlijk tussen de Indische mannen gezeten met een ginger tea, want het was hartstikke koud. Maar ik was niet de enige met koude voeten en handen. Ze hadden een soort haardvuur/bbq aan gezet om het een beetje warm te krijgen! Ze hadden ook een soort mtv aan staan! Was lekker om weer Europese muziek te horen! Morgen krijg ik wat hippe Europese stijl Hindi muziek!

Het wordt tijd om Hindi te gaan leren ;)

Oh ja, Monthi kwam nog langs en hij heeft weer naar de telefoon company gebeld. Onze nieuwe sim is nog steeds niet geactiveerd. Als we straks naar huis gaan, hebben we eindelijk een Indisch telefoonnummer ;)

142. Vrijdag 4 januari 2013 (Udaipur)

Het wordt met de dag kouder. Het is in jaren niet zo koud geweest met het nieuwe jaar hier. Delhi is zelfs op het nieuws met deze kou. Maar natuurlijk ook met het nieuws over het meisje dat verkracht is door een aantal mannen en is overleden. Ik hoorde dat dat zelfs nieuws in Nederland was.

Vandaag hebben we geen ontbijt gehaald bij Pap’s juice, omdat er een grote truck voor stond te draaien en de put aan het legen was. We hebben heerlijk aan het meer in de zon onze muesli gegeten. Dit terwijl een jongetje zich in het meer aan het wassen was en een jongen zijn kleren aan het wassen was naast ons.

Daarna een rondje wezen lopen naar het pinautomaat die het niet deed, naar de Tibetaanse markt waar we niets leuks konden vinden (ik heb een jas nodig…) en wat boekenwinkeltjes. Vrouwen lopen hier met pakezels over de weg. Die dragen stenen voor constructiewerk.

Daarna ging Myles naar bed en ik werd door Sebas naar een goede kapper gebracht. Er ging een hoop van mijn haar af L Maar uiteindelijk viel het wel mee. Hij heeft het erg mooi geknipt en het is nog steeds lang. Voor 6 euro zit het weer mooi! Sebastian had ook nog een goedkope tuk tuk terug geregeld. Tegen Indiase prijs J

Om 17.30 begon onze kookles (waar ik vorig jaar ook de klas heb gevolgd). Het was gezellig met nog een Italiaans stel. Bomvol ging Myles naar het guesthouse en ik heb natuurlijk nog wat met de mannen in cool café gedronken. En ’s avonds moest ik weer op de bel drukken om het guesthouse binnen te komen J

143. Zaterdag 5 januari 2013 (Udaipur)

Vandaag begon de dag weer met de dagelijkse routine; wakker worden van de Moslim herrie om 4 uur, verder slapen, wachten tot de zon op ons ‘terras’ kwam, handwasje doen en even mail checken.

Om 11 uur zou onze telefoon het doen, maar nee… Myles en ik zijn toen weer bij Pap’s juice wezen ontbijten om vervolgens mijn horlogehangertje (horloge aan mijn ketting) te laten repareren.

En je raadt het nooit, maar onze telefoons doen het!

We hebben een rondje gelopen door het centrum en zijn daarna op de rooftop tot zonsondergang ons boek gaan lezen. Want als die uit is, kan ik hem omruilen voor een nieuw boek!

We zijn uiteindelijk weer in cool cafe beland en hebben daar ons plan veranderd m.b.v. Sebas. Het is namelijk veel te koud in het noorden, dus hebben we besloten dat deel over te slaan. We gaan morgen naar Jaiselmer.

De mannen hebben het hier allemaal erg koud. Sjaal om hun oren!

Myles was dit keer fit genoeg om samen met ons een drankje te doen.

144. Zondag 6 januari 2013 (Udaipur)

Vandaag ben ik de dag maar eens begonnen met yoga. Dat had ik vaker moeten doen. Toen met Myles aan de rivier een heerlijke bak muesli met fruit en yoghurt gegeten. In het zonnetje aan het meer. En weer mannen die hier zichzelf wassen en hun kleren. Ik hoorde dat op verschillende plaatsen speciaal voor vrouwen zijn en andere plaatsen aan het meer voor mannen.

We hebben daarna maar ons busticket naar Jaiselmer geboekt. Deze man herkende mij ook nog van vorig jaar J Zal ik er nu wel heen gaan??? (vorig jaar had ik het ticket ook gekocht, toen had ik de datum uitgesteld, en uiteindelijk had ik het hele ticket gecanceld.

Samen zijn we nog een rondje aan de andere kant van het meer gelopen om weer zo’n boodschappentas te kopen die ik nu ook heb; maar dan met rits. Daar kunnen dan alle souvenirs in!

Ook beiden nog een boek gekocht en ik een teenring (terwijl ik eigenlijk op zoek was naar een ring voor mijn vinger…)

Om half 2 had ik met Seb afgesproken, maar die kwam natuurlijk te laat. Gelukkig maakte Rakish toch de tijd om voor ons lunch te maken (hij is de kok van Cool Café en gaat tussen 14.00 en 17.00 dicht). Daarna heeft de vrouw van het hotel mijn henna bijgewerkt en mijn andere arm ook gedaan op de rooftop in de zon. Ondertussen is Myles naar yoga gegaan en ik naar de kookklas om wat kruiden te kopen. Daarna een drankje gedaan met Pushkar van Pushkar café (kende ik van vorig jaar.

Daarna een drankje met Seb aan het meer, terwijl Myles een drankje deed met een yoga ‘collega’. Toen wij om 20.00 in het cool café aankwamen, stond ons eten klaar! Geweldig he! Onze laatste malai kofta in cool café gegeten en toen met de tuk tuk op weg naar het busstation.

De bus zat VOL met Indiers. Ongelooflijk wat er allemaal uit kwam. Gelukkig gingen er wat minder in. Wij hadden een twee persoons bed voor ons samen. Maar sommige Indiërs kregen het voor elkaar om in een één persoonsbed met z’n 3-en te liggen. En dan bedoel ik niet een één persoonsbed als in Nederland, maar een hele smalle.

Om 22.00 vertrok onze bus…

1. Willy:
    7 januari 2013
    Hallo Jolanda en Miles,
    het is weer een poosje geleden dat ik wat van mij heb laten horen. Niet dat ik geen belangstelling meer had maar het kwam er even niet van.
    Zo te lezen vermaken jullie je nog prima, idd is er hier in Nederland veel geschreven over dat verkrachte meisje en haar overlijden. Vandaag komt de zaak voor als ik het goed heb gelezen.
    Gelukkig knapt Miles weer een beetje op. Hier in Nederland heerst de griep, helaas heb ik nu ook de griep pffff gatsie darrie.
    Leuk om kooklessen te volgen daar, dan kan je mooi een keer een kookcurses aan ons geven :-) lijkt me wel wat en Rinus helemaal, die is gek op dat soort eten.
    Leuk dat het fotoboek klaar is. Dat heb je goed gedaan meis kom je binnenkort thuis, is je boek al klaar.
    Nou tot de volgende keer maar weer.
    Groetjes en veel liefs, Willy