Rondje Rajasthan (7 t/m 13 januari)

13 januari 2013 - Pushkar, India

145. Maandag 7 januari 2013 (Udaipur)

Wat een rotweg… Dit keer geen drempels, maar een hele hobbelige weg. Geen oog dicht gedaan dus. Om 5 uur kwamen we aan in Jodhpur en moesten we een uur in de bus wachten. Eindelijk een bed zonder wiebelen, dus dat lag heerlijk.

Ruim een uur later kwam de volgende bus. Gelukkig mochten we in het tweede bed (en niet achterin!) De rit ging door de woestijn. Kamelen worden hier gebruikt om karren voort te trekken.

Eenmaal aangekomen in Jaisalmer, waarschuwde de man in de bus meteen voor klantenlokkers. We konden met hem mee voor 10 roepies. Maar Vicky had al een tuk tuk voor ons geregeld inclusief hotel. Ik twijfelde wel even of we daar in moesten stappen, want zal er commissie op zitten?

Vast niet, want het hotel was erg goedkoop! Het goedkoopste dat we tot nu toe hebben gehad.

We werden meteen verwelkomd door de eigenaar van het hotel voor een kop chai. Maar hij had geen kamers meer. Hij heeft ons overgeleverd aan de overkant. Jammer genoeg was de douche koud (en ik had het al zo koud..) We zijn daarom ook lekker wezen chillen op de rooftop van Little Johnny! Maar toen de zon eenmaal onder was, was het aardig koud. Met handschoenen aan gingen we buiten het fort op zoek naar een restaurantje.

We slapen namelijk in het fort. Hier zijn allemaal winkeltjes en hotels. Super knus.

Na het eten kwamen weer langs zo’n heerlijke German bakery (waar ze er hier in India veel van hebben) We konden het niet laten, om na onze niet zo lekker avondeten, een heerlijk stuk taart e kopen! Die hebben op de rooftop opgegeten!

146. Dinsdag 8 januari 2013 (Jaisalmer)

Mijn telefoon lag niet meer in mijn bed en we hadden geen raam. Maar toen ik Myles wakker maakte, was het al 9.40. We konden nog uitchecken en een kamer in het hotel van Little Johnny krijgen. Dit keer voor 200! (minder dan 3 euro) We hebben bij die vrouw nog wel ontbijt gehaald en op de rooftop opgegeten.

Onze kamer is een soort van grot. Erg knus en een warme douche!!

Vandaag wezen shoppen: deken, sjaal.

Daarna lekker op de rooftop gezeten en mijn fotoboek 2012 opgestuurd! Omdat het 1,5 uur duurde om die via internet op te sturen, hebben hier ook maar gegeten. Het was heeeerlijk!

147. Woensdag 9 januari 2013 (Jaisalmer)

Vandaag weereen rondje gelopen door de ‘gouden stad’. Het ziet er hier allemaal verlaten uit. Echt een woestijnstad. Maar de ornamenten aan de gebouwen zijn erg mooi. Jammer alleen dat er zelfs buiten het fort mensen om geld bedelen. Vooral kinderen die vragen om een foto (voor geld) etc.

Er is verder weinig te doen, dus zijn we weer op ons rooftop beland.

Toen Myles ging hardlopen, ben ik wezen skypen en fotoboek gemaakt, de kok kwam een praatje maken en … de muggen kwamen we weer eens gezelschap houden. Ik dacht dat hier geen muggen waren…

148. Donderdag 10 januari 2013 (Jaisalmer naar Jodhpur)

Terwijl we aan het aankleden waren, hebben alvast een muesli bij de ‘buren’ besteld. Daar heerlijk op de rooftop opgegeten en daarna uitgecheckt uit ons hotel (natuurlijk na een heerlijke hete douche!)

Voordat we aan onze zes uur durende busrit door de stoffige woestijn begonnen, hebben we eerst een lekker stukje taart ingeslagen. Dat is zo lekker hier! En ik ben toch al flink aangekomen, dus kan dat er ook nog wel bij… Overal zand natuurlijk. Nog wat kamelen, koeien, geitjes, mannen met een tulband en een heerlijke rechte, effen weg.

In de bus zaten alleen maar mannen. We hebben tijdens de hele reis maar 2 vrouwen zien instappen.

In Jodhpur werden we opgewacht door een aantal tuk tuk chauffeurs. Toen een van de mannen mijn telefoon over liet gaan, wisten we dat hij de man van ons hotel was. Gratis tuk tuk, kopje chai en fles water op de rooftop met een mooi uitzicht op de hele stad en het fort. Uiteindelijk zijn we niet verder gekomen dan dat guesthouse, want we hebben gezellig in de keuken gezeten en gekeken (geleerd) hoe je Indisch moet koken! Het is een gezellige familie waar we nu zitten!

149. Vrijdag 11 januari 2013 (Jodhpur)

Vandaag naar het fort geweest. Vanaf daar kon je meer blauwe huisjes zien. Jodhpur is namelijk de blauwe stad. We hebben de rest van de dag lekker rondgelopen en wat groente voor vanavond gekocht. Jammer genoeg zijn er weer zoveel kinderen die zeggen: ‘hello; Photo, money’ of ‘hello, pen’.

We kwamen een super de luxe winkelcentrum tegen waar jammer genoeg niet echt veel winkels waren. Maar wel een Mac. We geloofden onze ogen niet en hebben lekker een burgertje gegeten. De saus hier is anders! Errug lekker.

Na het hardlopen en de paar buikspieren

(dat viel mij vies tegen… heb niet de volle routine gedaan) (ja, ja, heb t hardlopen weer opgepakt. We hebben een vrij rustig weg gevonden bij het fort. Wel met veel heuvels en veel mensen die onderweg een praatje kwamen maken en mijn email kwamen vragen…)

heb ik voor mezelf een omelet gemaakt en voor Myles een gekookte eieren.

Na het eten wilde het 6-jarige meisje dat hier woont, haar kamer laten zien nadat ik haar een schrift had gegeven. Daarna op tijd naar bed.

150. Zaterdag 12 januari 2013 (Pushkar)

Vandaag hebben we heerlijk ons eigen ontbijtje gemaakt: broodje ei, tomaat, ui. Daarna met de tuk tuk op weg naar het busstation om vervolgens een local bus naar Pushkar te nemen. We moesten dit keer het ticket van te voren kopen. Daarna mochten we instappen in een luxe bus waarvan mijn zitting scheef en los zat. We waren net op tijd, want 10 minuten later zat de bus propvol (mensen moesten staan). Er was ook maar 1 deur, dus als de bus stopte, was het lastig uitstappen. We zijn dan ook maar blijven zitten. Oh nee, Myles is er een keer uit gegaan en voordat hij terug was, begon de bus alweer te rijden… Maar, hij heeft het gehaald J

Na 6 uur door de woestijn, waren we in Ajmer, waar we vervolgens overstapten op een bus naar Pushkar (12 Roepies).

Het was nogal een stukje lopen naar ons hotel. Hotel zat vol… Het volgende hotel ook… Dus vol met zweet gelopen totdat er iemand zei; ‘looking for room?’ 200 Roepies. Natuurlijk willen wij voor 200 Roepies wel een kamer met balkon!

Vandaag heerlijk rondgelopen. En heerlijk gegeten op de rooftop van ons hotel. Oh, ik word steeds zwaarder. Ik had mezelf voorgenomen om salades te gaan eten, maar ik kan hier het Indische eten gewoon niet laten staan…

151. Zondag 13 januari 2013 (Pushkar)

Het is ongelooflijk wat een herrie hier in de nacht en vroege ochtend is: apen die zoveel geluid maken als ze kunnen en alles aan het slopen zijn, honden die met elkaar een competitie aan gaan wie het hardst kan blaffen, mannen en vrouwen die hard pratend door de straat lopen, brommers, tuk tuks, het toeteren, zingende vrouwen, rochelende mannen en ga zo maar door. Al met al dus een slechte nacht gehad.

Jammer genoeg had mijn oude hotel voor vanavond ook geen plaats, dus blijven we hier nog een nachtje voor 3 euro!

Het ontbijt was super lekker. Vandaag wezen shoppen en 2 ringen gekocht! Verder niets.

Hardgelopen door de woestijn. We werden weer heel raar aangestaard. Hun wereld is zooo anders. Het is soms echt ongelooflijk hoe ongelooflijk zij ons aankijken…

Na het hardlopen heerlijk in ons hotel gegeten en de trein geboekt, waar ik vorig jaar ook mijn boekingen heb gedaan. En ook hij herkende mij. Daar konden we gratis van zijn internet gebruik maken, dus zijn we druk bezig geweest met onze vluchten etc.

Jammer genoeg alweer hoofdpijn van dat stomme hardlopen, dus op tijd in bed. Rond 9 uur sluit trouwens alles hier toch, behalve de restaurantjes.

1. Willy:
    14 januari 2013
    Hallo daar het het verre India.
    Mooie foto's hebben jullie weer gemaakt.
    Wat een prijsjes voor een overnachting in een hotel 3 euro daar kan je hier amper een brood voor kopen.
    Nou jonge lui geniet er nog even van. Hier begint het een beetje te sneeuwen en is het vrij koud.
    Fijne tijd nog.
    Groetjes en veel liefs, Willy
  2. Hannie Hokke:
    16 januari 2013
    Hoi Jolanda
    Ben wel een beetje jaloers op al "lekker-eten-verhalen" van je hoor! En ik zie wel dat je geen hoogtevrees hebt. Ik krijg al de bibbers als ik je op die rand zie zitten.
    Nog veel plezier verder, groet Hannie