Van mooi Hoi An, naar overstroomd Nha Trang (11 t/m 16 nov Hue to Mui Ne)

16 november 2012 - Mui Ne, Vietnam

88. Zondag 11 november 2012 (Hue --> Danang --> Hoi An)
De wekker ging weer eens op tijd; 8 uur J Toen we beneden kwamen om met de taxi naar het treinstation te gaan hoosde het uit de lucht. Maar dat was al snel over en de zon kwam weer tevoorschijn. En het was weer zweten geblazen.
De treinreis was super mooi. We zijn de hele reis langs de kust gereden en door super groene bomen. Ik denk dat de trein ook niet harder ging dan 50km/u. Toen ik naar buiten keek, zag ik ook maar één spoor. Dus de treinen van en naar het noorden, moeten goed op elkaar afgestemd zijn.
Eenmaal aangekomen in Danang zijn we in een half uur naar het centrum gelopen. We waren toch al vies van het zweten, dus dit kon er ook nog wel bij. Maar omdat de hotels best duur waren en er hier weinig te doen is, besloten we mee te gaan met twee ‘easy riders’ die we eerst al 2 keer afgeschud hadden. Wij achterop de Choppers, naar het strand, geparkeerd bij een marmershop om een heuvel (Marble mountain) te beklimmen met Boeddha grotten en pagoda’s.
2 Uur later kwamen we aan in Hoi An, hebben we voor deze nacht een goedkoop hotel gescoord (zonder slot op onze deur…), hot pot gegeten en Denise en Thomas tegen het lijf gelopen. Met hun hebben we een drankje gedaan en zijn we uit eten geweest.

89. Maandag 12 november 2012 (Hoi An)
Omdat we zo goedkoop zitten in onze ‘homestay’, hebben we besloten te ontbijten in een restaurantje (later ons favoriete restaurantje). Fruit met yoghurt en een cruesli. Het hoosde uit de lucht, dus heerlijk op de blote voetjes door de plassen, parapluutje op naar het restaurantje. Gelukkig was het alweer snel droog, zodat we op pad konden voor een ander hotel. Alle hotels waren alleen veel duurder en hadden geen internet op de kamer of geen raam, of waren dus minimaal 2 keer zo duur. We besloten dus te blijven waar we zaten maar wel met de vraag om een nieuw schoon en heel laken. Het is een  grote kamer, maar de muur kan wel wat verf gebruiken. De douche doet het niet, maar de gezamenlijke douche van de andere kamer is super lekker.
Afspreken met Denise en Thomas is niet echt gelukt, want bij de eerste zonnestralen hebben wij een fiets gehuurd en zijn we naar het strand gefietst dat ongeveer 20 minuten verder is. Daar eenmaal aangekomen was de zon weg en na wat zwemmen in de warme zee, viel de regen weer met bakken uit de lucht. We besloten toen maar een stukje over het strand te lopen. Omdat de zon niet terug kwam, zijn we weer op tijd terug gegaan. En ja, je raadt het al, de regen kwam weer met bakken uit de lucht. (gelukkig is het lekker warm).
Nu waren we wel op tijd om naar de tailor te gaan waar Denise en Thomas hun pakken moesten passen. Daarna gebakken banaan gegeten bij een stalletje (maar die waren lang niet zo lekker als in China of als bij onze Chinees).
We hebben in het centrum/old town een drankje met ze gedaan en daarna wat gegeten. Daarna moesten ze de pakken weer passen en daarna zijn we in de ‘chill chill’ bar beland waar we gratis rum cola kregen en Ronan weer tegen kwamen. Daarna nog door naar de backpackersbar (want daar was het toen happy hiour) om vervolgens om half 1 bij de homestay terug te komen waar we vele malen op de deur/hek moesten kloppen voordat ze de deur open deden.

90. Dinsdag 13 november 2012 (Hoi An)
Ik heb het helemaal gehad met die sit ups. Ik heb ze een paar dagen geskipt vanwege de hitte en omdat ik in Hanoi niet zo lekker was. Ook al eet ik niet veel, ik kom toch aan L Geen sit ups vandaag…
Om 9.30 hadden we afgesproken met D&T om te ontbijten in ons favoriete restaurant. We hadden wat moeite om er uit te komen., maar hebben heerlijk gezellig ontbeten.
Elke keer als we daar ontbijten of eten, gaat de man van het restaurant op zijn fietsje weg en komt 5 minuten later terug met; brood, groente, fruit (net wat wij besteld hebben)
Omdat de zon scheen, hebben we weer een fiets gehuurd en zijn we weer naar het strand gefietst. Nu iets verder weg, waar we niet voor het parkeren hoefden te betalen en waar we een strandbed hadden, lekkere lunch en een afdak voor …. Als het weer ging regenen… Want dat heeft het 2 keer gedaan.
We hebben de dag afgesloten met een dinner bij ons favo restaurant met D&T  waar we gezellig in gesprek raakten met een Schotse vrouw en Engelse man.
Gek trouwens dat vele Vietnamezen mondkapjes voor hebben en winterjassen dragen, lage mouwen en handschoenen terwijl het hier de hele dag heet is.

91. Woensdag 14 november 2012 (Hoi An)
Toch maar weer aan de sit ups begonnen…
Vandaag scheen de hele dag de zon. We hebben na het luxe ontbijt (weer in ons favoriete restaurantje) een brommer gehuurd om naar Danang te gaan (45 minuten rijden) om daar treinkaartjes te kopen voor morgen. Morgen was vol, overmorgen ook. Hoe leuk we Hoi An ook vinden, het is niet de moeite waard om nog 2 volle dagen te blijven. Vandaag dan? Ja, vandaag kun je wel met de trein mee. Nou, vandaag dan. Dat is dan in totaal 844.000 Dong. (31,83 euro)
En nu snel naar het strand voordat de zon WEER weg gaat. We hebben heerlijk in de zon gelegen. Er kwam nog een grote toergroep 5 minuten het strand op. Bus uit, bus weer in… Na een uur – toen we het ook wel weer een beetje gezien hadden op t strand – kwamen de wolken weer voor de zon. Maar het is de hele dag nog erg warm gebleven.
De terugreis was nog spannend. We hebben de brommer terug gebracht met geen druppel benzine meer in de tank. Oeps. We konden niet meer uitchecken, omdat het natuurlijk al lang 12 uur was geweest. We zijn nog snel – voordat de zon onder ging – naar het centrum gegaan. Eindelijk kon ik dan het centrum zien J Het is erg gezellig in Hoi An. Veel mensen, rivier met kleurrijke boten, veel lantarentjes en winkeltjes. Ook zijn hier honderden tailor shops. Dat nodigt mij gelukkig niet uit om te winkelen hier. Het enige dat ik gekocht heb, was een … magneet! Toen we net een mooie prijs hadden afgesproken, kwam er een stel ook een magneet kopen. Ze vroeg de prijs en de vrouw zei natuurlijk de prijs de ze mij ook in eerste instantie vroeg. Zonder probleem betaalde deze vrouw die prijs. Met een knipoog naar/van de vrouw en elkaar, betaalden wij de magneet toen het stel weg was…
Toen de zon onder ging ook nog even wat mooie plaatjes geschoten en toen weer in ons favo restaurant heerlijk gegeten. Nasi; erg afgezaagd, maar errug lekker hier!
Omdat we onze kamer nog hadden, hebben we nog ff gebruik gemaakt van de douche en het internet. Ons plan is weer een beetje veranderd: we blijven een nachtje in Bangkok als we richting India gaan J
Om 20.30 was het dan zo ver om met de auto naar het treinstation in Danang gebracht te worden en daar op de trein te stappen met nog vele andere toeristen. Maar omdat wij het weer zelf geboekt hebben, zitten wij in een coupe met ??? geen idee… Ze sliepen al toen wij binnen kwamen.
Het instappen in de trein ging weer via/vanaf het spoor. Het platform is namelijk net zo hoog als het spoor.
Voordat we instapten waren we nog getuige van dat de politie twee vrouwen (en een kind van een jaar of 4) in de boeien sloegen en meenamen uit de wachtruimte van het station. Ze had iets in haar tas wat blijkbaar verboden was…

92. Donderdag 15 november 2012 (Nha Trang)
We hebben alweer niet zo lekker geslapen. De treinen hier zijn erg schokkerig. Het was ook een echte hard sleeper dit keer. Een heel dun matrasje. Maar dat maakte niet zoveel uit. De coupe was verder wel afgesloten met een deur en had een goede airco.
Om een uur of 8 kwamen we aan in Nha Trang. Toen  we op zoek gingen naar een restaurantje om te ontbijten, begon het keihard te hozen en zijn we gaan schuilden. We waren heel kortaf tegen de Vietnamees die een praatje kwam maken, maar toen we erachter kwamen dat hij niets aan ons wilde verkopen,, hebbe we hem ook wat info gevraagd. Zo wist hij ons te vertellen dat we om de hoek broodjes konden kopen. Zo gezegd zo gedaan. Myles met paraplu in de aanslag (die ondertussen al lekt) broodjes gehaald en op een trappetje onder een luifel brood met worstjes en smeerkaas gegeten.
De regen hield niet op, dus heeft Myles een taxi gescoord die ons naar het begin van de straat bracht waar wij heen wilden. Verder ging hij niet vanwege de regen. dat konden wij wel begrijpen, want met de straat onder water, soms zelfs tot  aan onze knieën zijn wij naar een hotel gelopen. Het leek wel de zee als er een auto langs reed. Golven stroomden de winkels en restaurants binnen.
Toen het ’s middags eindelijk was opgehouden met regenen zijn we naar het strand gelopen. Het schijnt het mooiste strand te zijn, maar het water was bruin (vanwege de rivier die uitmondt in de zee daar) van de vele regen en het zand was zeiknat.
De rest van de dag hebben we dan besteed aan het boeken van onze vlucht naar Bangkok en Chennai (India), boeken van onze busticket naar Mui Ne (Vietnam), wat fruit te kopen (toen kwamen we Ronan weer tegen)
’s Avonds door de stromende regen in onze poncho’s een restaurantje opgezocht om eens een lekkere hamburger te eten!

93. Vrijdag 16 november 2012 (Nha Trang --> Mui Ne)
Heerlijk zelf een ontbijtje klaargemaakt met verse mango, yoghurt en cruelsi voordat we het Russische vakantieoord verlieten met een slaapbus om 8.00 uur.
Geen muziek, geen film en geen Vietnamese mensen in de bus. Maar wel een aantal keren stoppen om lading op te halen en af te geven. En de achtervering die niet helemaal in orde was. OF ze hebben gewoon heel veel achter in de bus geladen, want de achterkant schaafde nogal eens over de grond.
Na zo’n 6 uur in de bus, kwamen we aan in Mui Ne waar het hartstikke warm en droog is! Alles kon uit de plastic zakken en wij zijn op weg naar het strand!

1. Hannie Hokke:
    17 november 2012
    Hoi Jolanda
    Ik miste al een tijdje je reisverhalen, tot ik me realiseerde dat je weer een nieuw blog hebt. En ik me dus op de mailinglist had moeten zetten.
    Maar ik sta er weer op en heb vanmorgen alle niet-gelezen verhalen gelezen. Ik ben weer bij ;-)
    Je geniet volop, merk ik wel. Leuk dat je zo veel foto's plaatst. Heerlijk om die te bekijken.
    Geniet maar weer verder! Groet Hannie
  2. Willy:
    17 november 2012
    Hallo, daar in het verre wegniestan. Ik had wat naar jullie geschreven en geplaatst maar weet niet waar het is gebleven dus dan maar even op nieuw schrijven naar jullie. Het gaat gelukkig nog steeds goed ,zo te lezen met jullie en wat een leuke foto's staan er op je website. Ik heb wel ff een vraagje wat moeten jullie nou met een magneet?? ( haha in het andere stukje had ik het over een kompas...........foutje) ik had het er ff met Rinus over en die haalde ook zijn schouders op, vandaar mn vraag.
    Wat een wisselend weer hebben jullie trouwens, van warm en nat en zelfs heel koud in China. Jullie hebben wel een heel afwisselende reis hoor, errug leuk om te lezen en jullie zo te volgen. Nou tot de volgende keer maar weer en de groetjes aan Myles. Groetjes en veel liefs Willy
  3. Grada:
    21 november 2012
    Hai hai Ja, ik wil het ook wel weten waarom een magneet zo populair is!!
    En ik vind het inderdaad ook heel gek dat de mensen zelf zo dik ingepakt zijn! Hebben ze het dan echt koud? Is het nu dan misschien winter voor hun?
    Liefs Grada
  4. Jolanda:
    21 november 2012
    De magneet is voor op mijn koelkast! Daar heb ik magneten van overal waar ik in de wereld ben geweest!!! Nouja, bijna overal, want ik ben pas later begonnen.